Nadius i europeus van mantenir contactes espirituals al Carib

Un equip internacional ha descobert a Puerto Rico inscripcions llatines i monogrames de Crist al costat d'iconografia religiosa indígena

Inscripció de colons espanyols a una cova de l'illa de Mona, a Puerto Rico -  University of Leicester
Inscripció de colons espanyols a una cova de l'illa de Mona, a Puerto Rico - University of Leicester
20 de juliol del 2016
Autor
Daniel F. Galeote
Els colonitzadors espanyols i europeus d'Amèrica estan generalment associats amb el fanatisme religiós, ja que la supressió violenta de les pràctiques paganes i la conversió dels indígenes al cristianisme van ser pràctiques ben presents a les seves conquestes. Ara bé, el descobriment d'una cova en una illa deshabitada del Carib sembla explicar una història ben diferent que data dels primers contactes entre els uns i els altres.

Un equip dirigit pel Museu Britànic i la Universitat de Leicester ha trobat evidències d'un diàleg religiós primerenc entre els espanyols i els nadius americans. Una cova a l'interior de la remota illa de Mona amaga inscripcions llatines –i també en castellà, entre elles una que resa "Dios te perdone"– i monogrames amb el nom de Jesucrist al costat de la iconografia espiritual deixada pels pobles indígenes.

Jago Cooper, conservador del Museu Britànic i codirector de l'equip d'arqueòlegs que ha fet la troballa, ho considera "realment extraordinari", ja que "prova que la primera generació d'europeus anaven a coves i s'exposaven a una visió del món indígena; no se m'acut cap lloc igual al continent americà".

Alice Samson, també codirectora del projecte, explica que les marques semblen obra dels primers colonitzadors que van arribar a les Amèriques, que "haurien estat portats a les coves, llocs considerats particularment sagrats", i allà van participar en un diàleg religiós amb els indígenes. La situació contrasta, per tant, amb el cristianisme inflexible que instauraria la Inquisició a Mèxic i el Perú, que cremaria qualsevol obra considerada blasfema i que perseguiria incansablement les religions indígenes.

Samson destaca que "l'ús d'enfocaments interdisciplinaris i les anàlisis arqueomètriques han proporcionat una nova comprensió de processos colonials que són més subtils que la simple opressió, la dominació i, en el cas del Carib, l'extinció indígena", proporcionant "no només un contrapunt a les històries oficials metropolitanes, sinó que representa els inicis dels nous compromisos religiosos i de transformació de les identitats culturals a les Amèriques".

Des de l'any 2013 l'equip format per britànics i porto-riquenys ha explorat al voltant de 70 sistemes de coves a l'illa deshabitada, posant de manifest que les coves de Mona inclouen la iconografia indígena més diversa conservada al Carib, amb milers de motius gravats en cambres fosques lluny de les entrades de les coves.