Troben dues noves espècies d'ou de dinosaure a Lleida

El descobriment del ‘Prismatoolithus trempii' i l'‘Spheroolithus europaeus' consolida Catalunya com la zona d'estudi d'ous de dinosaure més important d'Europa

16 de maig de 2014
Reconstrucció de dromeosàurid -  Óscar Isidro / ICP
Reconstrucció de dromeosàurid - Óscar Isidro / ICP
Científics de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP) han descobert dos nous tipus d'ou de dinosaure a diversos indrets del Pirineu i Prepirineu de Lleida, que han estat batejat amb els noms de ‘Prismatoolithus trempii' i ‘Spheroolithus europaeus'. La primera ooespècie s'associa a un dinosaure carnívor teròpode de setanta milions d'anys d'antiguitat, i la segona correspon a una espècie d'hadrosaure que es coneix com "bec d'ànec".

La comunitat científica tenia constància d'aquests animals i se n'havien localitzat algunes restes fòssils, però mai se n'havien trobat els ous. El ‘Prismatoolithus trempii' és l'evidència més moderna del gènere ‘Prismatoolithus' a tot Europa, i els seus ous van ser postos fa entre 71 i 66,5 milions d'anys. Pel que fa a l'‘Spheroolithus europaeus', és l'ooespècie més moderna d'hadrosaure de tot Euràsia i la seva localització ha demostrat que aquests animals feien les seves postes en els ambients litorals.

Les troballes no només consoliden, un cop més, Catalunya com la zona d'estudi d'ous de dinosaure més important d'Europa, sinó que ajudaran a completar els coneixements sobre l'evolució dels dinosaures dels Pirineus catalans a finals del període Cretaci, poc abans de la seva extinció fa 65 milions d'anys. La recerca ha estat publicada, en dos articles signats per l'investigador de l'ICP Albert G. Sellés, a les revistes ‘Journal of Vertebrate Paleontology' i ‘Cretaceous Research'.

Portada 193