Aconsegueix la ‘Història de la publicitat de Catalunya’

Un projecte únic, rigorós i divulgatiu en dos volums per només 59,90 €
Història de la Publicitat de Catalunya

L’obra

  • Llibres Història de la Publicitat de Catalunya
  • Pàgines interiors Història de la Publicitat de Catalunya
    Interior 1
  • Pàgines interiors Història de la Publicitat de Catalunya
    Interior 2
  • Pàgines interiors Història de la Publicitat de Catalunya
    L’anunci
  • Pàgines interiors Història de la Publicitat de Catalunya
    El personatge
  • Pàgines interiors Història de la Publicitat de Catalunya
    L’aparador
  • Pàgines interiors Història de la Publicitat de Catalunya
    El fet
  • Pàgines interiors Història de la Publicitat de Catalunya
    L’agència
  • Pàgines interiors Història de la Publicitat de Catalunya
    L’anècdota
  • Pàgines interiors Història de la Publicitat de Catalunya
    Cronologia
  • Llibres Història de la Publicitat de Catalunya

    Catalunya és un país amb una sòlida tradició publicitària. Des de la segona meitat del segle XIX fins a l’actualitat, la capital catalana ha estat bressol de professionals de renom i d’agències de publicitat amb campanyes reconegudes per la seva creativitat i premiades arreu del món.

    La Història de la publicitat de Catalunya vol reivindicar la importància d’aquest sector. Per fer-ho, acadèmics i professionals han recollit els fets, les persones, les agències i les dades més rellevants que, des dels orígens fins a l’actualitat, han contribuït a fer que el nostre país sigui un referent internacional en el món de la publicitat.

    som sàpiens publicacions
    Edició:
    som la cultura de tots
    Realització editorial:
    Directora editorial de l’obra:

    Carolina Serra

    • L’art de fer anuncis: dels inicis a la dictadura franquista
      Director científic del volum 1: Lluís Costa

      • Salutació
        Rosa Romà i Monfà

        Presentació: La publicitat fa memòria
        Carolina Serra

      • Pròleg: La publicitat, reflex d’un temps i d’un país
        Lluís Costa

        1. El naixement de la publicitat
        Carolina Serra

      • 2. El triomf del cartell
        Raúl Eguizábal

        3. El disseny gràfic en publicitat
        Santi Barjau

      • 4. La gènesi de la publicitat moderna
        Lluís Costa

        5. Les associacions professionals
        José Ángel Abancéns

      • 6. Ràdio i cinema
        Núria Riquelme

        7. L’època daurada de la publicitat
        Pablo Giori

      • 8. La davallada publicitària
        Lola Fernández-Poyatos

        9. Propaganda política
        Raquel Pelta

      • 10. La publicitat de postguerra
        Josep A. Rom Rodríguez

        11. Publicitat i dictadura
        Ferran Lalueza

      • Cronologia
        Carolina Serra

        Índex alfabètic

    • El consum de masses: el camí de la televisió a internet
      Director científic del volum 2: José Ángel Abancéns

      • Pròleg: L’inici de la publicitat actual
        José Ángel Abancéns

        1. El naixement de la televisió
        Robert Rodergas i Pagès

      • 2. La societat de consum
        Sergio Rodríguez

        3. «Tuset Street»
        Àngel Casas

      • 4. L’estructura publicitària a la fi del franquisme
        Mercedes Montero

        5. Les centrals de compres
        Enric Yarza

      • 6. La creativitat al poder
        Joaquín Lorente

        7. La publicitat dels anys vuitanta
        Luis Bassat

      • 8. El naixement d’Internet
        Cristina Martorell

        9. La producció
        Pepe Fons

      • 10. Nous llenguatges publicitaris
        Anna Roca Tarragó

        11. El futur de la publicitat
        Muntsa Dachs

      • Espots: 20 anuncis icònics del segle XX

        Cronologia
        Carolina Serra

      • Índex alfabètic

        Bibliografia

    Dona-hi una ullada

    Característiques tècniques

    Volums Història de la Publicitat de Catalunya
    mides

    Mides: 215 x 297 mm

    Pàgines: 320 pàgines per volum

    Més de 600 pàgines profusament il·lustrades

    tipus paper

    Paper de sobrecoberta: estucat semimat de 150 g

    Paper d’interior: estucat semimat de 135 g

    enquadernació

    Enquadernació: tapa dura cosida

    Acabats de l’enquadernació: llom rodó, capçades i cinta de lectura

    Acabats de la coberta: estampació al llom i al frontal i guardes de geltex negre de 140 g

    caixetí subscriptors

    Els subscriptors de Sàpiens rebran els dos volums en un caixetí

    20 anuncis icònics del segle XX

    • «Yo soy aquel negrito»

      Anunciant: Nutrexpa (ColaCao)
      Any: 1955 (jingle) i 1964 (anunci a la televisió)
      Agència: estudis Macián. Cançó escrita per Aureli Jordi Dotras, interpretada per Roberto Rizo. Anunci a la televisió a càrrec de Francisco Macián, Estudios Moro.

      Va començar com un jingle a la ràdio, però aviat es convertiria en tota una cançó popular. L’anunci, en què un cultivador de cacau descriu les bondats del ColaCao, faria el pas a la televisió i al cinema uns anys després. Aquest jingle, tot i tenir una lletra que avui es considera políticament incorrecta, és un dels més recordats de la història de la publicitat.

    • La rossa de Terry

      Anunciant: Bodegas Terry
      Any: 1964
      Agència: Tiempo

      Una dona rossa, només vestida amb una samarreta, cavalca per una platja sobre un preciós cavall blanc. Entre el somni i la realitat i amb un evident halo d’erotisme, aquest anunci s’allunyava del que era habitual en aquella època pel que fa a la publicitat de begudes alcohòliques. Una obra avançada al seu temps que portava la firma del prestigiós Leopoldo Pomés.

    • Fulles d’afaitar Filomatic

      Anunciant: Filomatic
      Any: 1968
      Agència: Venditor

      L’humorista Miguel Gila va prestar la seva imatge i el seu talent per promocionar les fulles d’afaitar Filomatic. La frase «Y da un gustirrinín…» amb què acabava tots els espots es va convertir en tot un lema. En aquest anunci en concret, Gila va imitar l’accent rus. L’èxit de la campanya es va traduir en milions de vendes, fins al punt que la seva principal competidora, Gillette, incapaç d’accedir al mercat, va acabar comprant la marca.

    • Donuts i la cartera

      Anunciant: Donuts
      Any: 1973
      Agència: ANCO

      La marca de rosquilles més famosa del mercat va aconseguir, amb aquest anunci, que el seu producte es consolidés com l’esmorzar o el berenar de referència per als nens. I és que, tal com ens explica la veu en off i el doble oblit del nen, tan imprescindible era la cartera per anar a l’escola com els Donuts.

    • La raça dels Simca 1000

      Anunciant: Simca
      Any: 1974
      Agència: MMLB

      Amb música de western de fons, aquest espot compara la línia de cotxes Simca 1000 amb els cavalls de pura raça més veloços. Tot un tràiler de pel·lícula que va servir per impulsar les vendes del turisme de la marca francesa en un context de plena competència amb altres vehicles similars.

    • Xampú Filvit

      Anunciant: Laboratoris Filvit
      Any: 1981
      Agència: MMLB

      «Filvit Champú, Filvit mamá, porque más vale Filvit que tenerse que rascar». Això deia la lletra del jingle d’aquest xampú per combatre els polls que encara avui forma part de la memòria de molts teleespectadors. La cançó de l’anunci estava inspirada en un popular tema del grup Parchís.

    • «Leche, cacao, avellanas y azúcar: Nocilla»

      Anunciant: Nocilla
      Any: 1982
      Agència: Bassat Ogilvy & Mather

      Una melodia fàcil de recordar i una lletra que repassa els ingredients del producte. Aquesta és la fórmula màgica que va convertir aquest anunci en un referent, ben viu encara avui. Ja des d’aleshores, la marca, que va saber substituir amb èxit el tradicional pa amb xocolata per una crema de cacau fàcil d’untar, apostava per l’esport en les seves comunicacions comercials.

    • «Tu primera colonia, Chispas»

      Anunciant: Dana
      Any: 1982
      Agència: RCP

      Dana va crear la colònia Chispas per a nens grans, amb l’objectiu de distanciar-se de competidors com Nenuco. L’espot, amb una melodia molt contagiosa, descriu diverses accions que es fan per primera vegada, com el primer viatge o les primeres converses amb els amics. Va ser un èxit rotund que es va traduir en milers de vendes. Amb la colònia també s’incloïa un carnet per pertànyer a un club exclusiu, una pràctica aleshores innovadora.

    • Petit Cheri Legrain

      Anunciant: Legrain París
      Any: 1983
      Agència: Gabernet

      La melodia i la lletra d’aquest anunci van fer que ràpidament tothom cantés el nom d’aquesta casa de perfumeria i cosmètica. Després de repetir diversos cops «Petit Cheri Legrain», la cançó deia: «Lo tiene todo para su pequeñín»; i tot plegat acompanyat de la imatge d’un grup de nens que sostenien els productes de la marca en una animació que recordava la família Telerín.

    • «Busco a Jacq’s»

      Anunciant: Jacq’s
      Any: 1985
      Agència: BCK

      Una motorista s’abaixa la cremallera de la seva granota vermella i ajustada, mira a càmera i diu que busca un home anomenat Jacq’s. L’espot, d’una marcada sensualitat, va saber associar la colònia amb una certa noció de la masculinitat. Era la fragància d’un home «alto, fuerte, muy especial, que no retrocede ante nada» i que sens dubte podria lligar amb qui volgués.

    • «¿Frío, yo? ¡Nunca!»

      Anunciant: Damart
      Any: 1985
      Agència: Dayax

      Amb un to còmic, aquest anunci recomanava combatre el «fresky fresky» de l’hivern amb la roba interior Damart Thermolactyl. L’eslògan «¿Frío, yo? ¡Nunca!» va fer fortuna i es repetiria en diverses campanyes de la marca, que va veure com augmentaven les seves vendes.

    • Triquis amb formatge

      Anunciant: Crecs
      Any: 1985
      Agència: Bassat Ogilvy & Mather

      El popular Màgic Andreu fa gala de la seva expressivitat en un anunci que adapta la famosa tonada de Velvet mornings, de Demis Roussos, al nom del producte, les patates Triquis. L’eslògan, «Sólo Crecs hace Crecs», també faria fortuna per distingir-se de la competència.

    • «Aprende de tus hijos»

      Anunciant: Danone
      Any: 1986
      Agència: RCP

      Amb un punt còmic, aquest anunci mostra infants que donen menjar als adults. Es tracta d’una campanya de Danone que jugava amb aquesta inversió de rols entre grans i petits per canviar la percepció social que el iogurt era un aliment només per a nens. I val a dir que ho van aconseguir, ja que a poc a poc es va popularitzar com un aliment saludable entre els adults.

    • «Busque, compare y si encuentra algo mejor, cómprelo»

      Anunciant: Camp
      Any: 1986
      Agència: Prat & Domènech

      El director general de l’empresa Camp, propietària dels detergents Colon, va fer fortuna amb l’eslògan d’aquest anunci, que va multiplicar les vendes del producte i que avui encara recordem. Situar el gerent o un directiu al centre d’una campanya publicitària era una pràctica que ja havia tingut èxit als Estats Units i que aquí Colon va saber aprofitar.

    • Som 6 milions

      Anunciant: Generalitat de Catalunya
      Any: 1987
      Agència: Bassat Ogilvy & Mather

      L’aparent senzillesa d’aquest anunci institucional –el primer pla d’una mà que va alçant els dits i va seguint amb gestos el discurs de la veu en off– va marcar un punt i a part en la història de la publicitat. El lema «Som 6 milions», amb referència a la població que hi havia aleshores a Catalunya, s’ha seguit fent servir actualitzant-ne la xifra.

    • «Ell mai no ho faria, no l’abandonis»

      Anunciant: Fundació Purina
      Any: 1988
      Agència: Bassat Ogilvy & Mather

      Aquesta campanya de conscienciació tenia com a objectiu reduir el nombre d’abandonaments d’animals de companyia. L’espot va tenir molt d’èxit, tant per l’apartat visual, on tot el protagonisme recau sobre el gos, com per l’eslògan, que actualment se segueix recordant i utilitzant.

    • «Barrejar alcohol i gasolina, mata»

      Anunciant: Generalitat de Catalunya
      Any: 1989
      Agència: Bassat Ogilvy & Mather

      Per fer front a l’augment d’accidents a la carretera, sobretot entre la gent més jove, la Generalitat va encarregar una campanya de conscienciació. L’anunci, en què es veu en primer pla un got de tub, davant un nínxol, on es barreja alcohol i benzina, va causar un impacte molt fort. Les xifres de morts a la carretera van disminuir després de la campanya.

    • Cruyff a «Fumar te mata»

      Anunciant: Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social
      Any: 1991
      Agència: Bassat Ogilvy & Mather

      Johan Cruyff dóna puntades de peu a un paquet de tabac en una campanya institucional per conscienciar sobre el risc de fumar. Aquest espot, rodat poc després que l’aleshores entrenador del FC Barcelona patís un infart, va rebre nombrosos premis, entre els quals el Sol d’Or al Festival de Sant Sebastià.

    • Voluntaris de la Creu Roja

      Anunciant: Creu Roja de Catalunya
      Any: 1993
      Agència: Casadevall, Pedreño & PRG

      Un nadó ofereix el seu xumet al televisor, on apareixen altres nens plorant. Un anunci de trenta segons que va fer posar la pell de gallina a tot Catalunya i que va recollir tota mena de reconeixements: Laus de Plata, Sol d’Or, Lleó de Plata a Canes… Fins i tot un festival de publicitat infantil s’hi va inspirar a l’hora de triar el seu nom: El Xumet.

    • Xampú hidratant Sanex

      Anunciant: Sanex
      Any: 1994
      Agència: Casadevall, Pedreño & PRG

      Aquest anunci comença amb la imatge impactant d’una dona calba de perfil, mentre la veu en off descriu diferents tipus de pentinat. Un cop passat l’efecte inicial, l’anunci explica que els cabells més bonics comencen per un cuir cabellut en bon estat. Sanex va aconseguir que es parlés durant molt de temps tant de la campanya com de la marca.

      Una obra de referència

      La història de la publicitat de Catalunya, explicada pels millors professionals i especialistes en la matèria, amb la garantia de Sàpiens i el grup SOM*

      © 2021