OFERTA ESPECIAL -45%
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any d'un descompte únic!
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any d'un descompte únic!
Preguntes i respostes

Per què la presó Model té aquest nom?

El centre penitenciari havia de ser modèlic en el tracte als presos, que havien de poder tenir una vida digna

Arnau Cònsul
1 Una presó modèlica inspirada en l'utilitarisme de Jeremy Bentham
Pati de la presó Model -  Wikimedia Commons
Pati de la presó Model - Wikimedia Commons

El nom de la presó ho diu gairebé tot: el nou centre penitenciari havia de ser modèlic, pensat no tant per a castigar les culpes dels presos, sinó per redimir les seves penes. Els reclusos hi havien de poder tenir una vida digna, en cap cas humiliant. Per això, el seu primer director quedava lluny de la imatge de l'alcaid castigador, amo absolut de la voluntat dels presos.

Ramon Albó (1872-1955) era un advocat vinculat a cercles catòlics i conservadors que va trobar-se al capdavant de la Junta de Construcció de "la nueva cárcel de Barcelona" quan, el 1896, va morir el seu principal ideòleg i fundador de l'Associació per a la Reforma Penitenciària a Espanya, Pere Armengol i Cornet. Aquest, que havia col·locat la primera pedra de la futura Model, el 3 de juny del 1888, s'havia inspirat en la teoria de Jeremy Bentham, pare de l'utilitarisme, la doctrina teòrica que advocava per fer lleis on la utilitat, per al bé social, passés per sobre de la moralitat.

2 Millor pensar en la rehabilitació que no pas en els càstigs excessius
Cel·la de la Model -  Wikimedia Commons
Cel·la de la Model - Wikimedia Commons

Albó considerava que pensar en la rehabilitació dels condemnats era més productiu que no pas un càstig excessiu que fomentés l'odi i la necessitat de revenja. Albó, que havia estat el primer jutge del Tribunal de Menors de Barcelona, ho va deixar ben clar en el discurs inaugural del nou centre: "l'horrible pati de la Gardunya [antiga presó de Barcelona] se substituirà per la cel·la higiènica amb instal·lació sanitària completa; pel reglamentari passeig cel·lular; les pràctiques religioses i, sobretot, la missa, que era una riota celebrada de la manera com havia de tenir lloc […], a la cridòria succeirà el silenci, a la dissipació, el recolliment; a les bestieses entre diverses comeses, la separació i l'aïllament entre presos; a la lectura en comú del fullet pornogràfic, la particular i profitosa del llibre moral i instructiu".

Subscriu-t'hi

Portada del número 246 de SÀPIENS (setembre 2022)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

SUBSCRIU-T'HI​

Comentaris

Portada del número 246 de SÀPIENS (setembre 2022)

El diari perdut de la guerra de Successió

Recuperem la crònica de Francesc de Casamitjana, testimoni excepcional de la presa de Gibraltar

ESCULL LA TEVA OFERTA I SUBSCRIU-T’HI AVUI MATEIX!

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

 
Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per recopilar informació amb una finalitat tècnica. No es guarden ni cedeixen les dades de caràcter personal de ningú sense el seu consentiment. Igualment, s'informa que aquest lloc web disposa d'enllaços a llocs web de tercers amb polítiques de privacitat alienes a Abacus. Més informació Accepto