Subscriu-t'hi
Preguntes i respostes

Quins compositors van patir estrenes desastroses?

Verdi, Bizet, Rossini, Rakhmàninov o Mahler van experimentar el rebuig del públic en les estrenes d'algunes de les seves obres, unes derrotes que no impedirien que aquestes peces es consagressin temps després

Marta Solé
Grup de ballarines que va participar en l'estrena de 'La consagració de la primavera' d'Igor Stravinsky
Grup de ballarines que va participar en l'estrena de 'La consagració de la primavera' d'Igor Stravinsky Wikimedia Commons

Hi ha victòries musicals que només arriben amb el temps. Boicots, incomprensió, mala praxi... s’amaguen rere un dels fets que més colpeix la vida d’un artista: el fracàs. Tant és així que alguns compositors van emmalaltir després de rebre males crítiques. 

Bizet va patir una angina de pit després del fracàs de Carmen, i va morir al cap de poc, als 37 anys. I en el cas de Rakhmàninov, cal buscar el problema en un altre músic, Alexander Glazunov, que va dirigir l’estrena de la seva primera simfonia begut. Després d’aquest fracàs sense pal·liatius, Rakhmàninov retirà l’obra del seu repertori i l’amagà en un calaix. Es dedicà a la interpretació i abandonà la composició, fins que un doctor que també era violoncel·lista el va convèncer del contrari via hipnosi. A continuació van arribar les simfonies dos i tres i va reconstruir la primera. 

Un gat a l’escenari 
Tampoc Rossini no va estalviar-se el fracàs. L’estrena d’El barber de Sevilla va ser una catàstrofe per culpa del boicot promogut pels devots d’un altre compositor, Giovanni Paisiello, que havia adaptat l’obra amb anterioritat. Els seguidors de Paisiello van arribar a deixar anar un gat a l’escenari. 

Un director borratxo pot enfonsar una simfonia i un error de càsting pot amargar una estrena al compositor d’Il risorgimento italià. Verdi va estrenar La Traviata a La Fenice veient com el públic es burlava de l’actriu Fanny Salvini-Donatelli, que consideraven que era massa grassa per fer de Violetta. 

Arribar massa d’hora als llocs tampoc no acostuma a donar bons rèdits musicals, com a mínim fins al segle XX. S’ha de tenir la confiança de Mahler per seguir creant malgrat que la teva obra compti més males que bones acollides. “El meu temps encara no ha arribat”, va dir l’austríac, que recomanava no deixar-se dur per les opinions dels coetanis. Un consell que no devia haver arribat a oïda de Stravinsky, que després del motí del públic durant l’estrena de La consagració de la primavera, va ser ingressat a l’hospital, on va estar a punt de morir.

Ara, escolteu la playlist de les composicions fracassades.

Subscriu-t'hi

Portada SÀPIENS 225 (desembre 2020)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

Subscriu-t'hi

Comentaris

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

Portada SÀPIENS 225 (desembre 2020)

Elionor d'Aquitània, la reina més poderosa

Fem un recorregut per la biografia d'una dona que va tenir una vida de novel·la

ESCULL LA TEVA OFERTA I SUBSCRIU-T’HI AVUI MATEIX!

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis i, també, l'anàlisi dels hàbits de navegació dels usuaris. Si contineu navegant, accepteu la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per, si així ho desitja, impedir que aquestes siguin instal·lades en el seu disc dur, tot i que haurà de tenir en compte que aquesta acció podria ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web. Més informació Accepto