OFERTA ESPECIAL -45%
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any d'un descompte únic!
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any d'un descompte únic!
Batalles i guerres

La guerra del Francès, un conflicte llarg i despietat

A Catalunya, les guerrilles van ser les grans protagonistes i van fer front a l'exèrcit de Napoleó Bonaparte amb l'ajuda militar de la Gran Bretanya i Portugal

Jordi Mata i Andreu Mayayo
'El gran dia de Gerona', obra de César Álvarez Dumont que representa el setge de Girona del 1809
'El gran dia de Gerona', obra de César Álvarez Dumont que representa el setge de Girona del 1809

Al començament del 1808, les tropes imperials franceses van entrar a la península Ibèrica amb l’excusa d’envair Portugal, aliat de la Gran Bretanya, en el marc del projecte napoleònic de domini d’Europa que va seguir a la Revolució Francesa. Però Napoleó va aprofitar per deposar a Carles IV i substituir-lo en el tron pel seu germà, Josep I Bonaparte.

Crisi de l’Antic Règim
L’ocupació francesa va provocar un alçament popular i una llarga guerra que es va allargar fins al 1814, i que a Catalunya va rebre el nom de 'guerra del Francès'. Les guerrilles van ser les grans protagonistes de la contesa, i van fer front a l’invasor amb l’ajuda militar de la Gran Bretanya i Portugal. Però el conflicte es va desenvolupar en plena crisi de l’Antic Règim i sobre un complex rerefons de profunds canvis socials i polítics, de manera que també va tenir un important component de guerra civil entre una elit d’afrancesats i un gruix de patriotes que, paradoxalment, sovint també estaven influïts pels ideals liberals de la Il·lustració. Va ser una guerra llarga, amb canvis d’iniciativa entre els dos bàndols, i força destructiva: França va perdre uns 200.000 homes, i Espanya, entre 300.000 i 500.000.

Pugna entre absolutistes i liberals
La signatura del tractat de Valençay, el desembre del 1813, va restituir en el tron Ferran VII com a monarca absolut i va frustrar tots aquells (com els diputats reunits a les Corts de Cadis del 1812) que havien cregut que la lluita contra els francesos era el començament de la revolució espanyola i de l’emancipació de les colònies llatinoamericanes. El conflicte entre absolutistes i liberals marcaria bona part del segle XIX.

Subscriu-t'hi

Portada del número 259 de SÀPIENS (octubre 2023)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

SUBSCRIU-T'HI​​​​​​​

Comentaris

Portada del número 259 de SÀPIENS (octubre 2023)

Els catalans de Felip V

Descobrim qui van ser els homes de negocis més importants de la Catalunya borbònica

ESCULL LA TEVA OFERTA I SUBSCRIU-T’HI AVUI MATEIX!

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

 
Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per recopilar informació amb una finalitat tècnica. No es guarden ni cedeixen les dades de caràcter personal de ningú sense el seu consentiment. Igualment, s'informa que aquest lloc web disposa d'enllaços a llocs web de tercers amb polítiques de privacitat alienes a Abacus. Més informació Accepto