Cinc curiositats sobre Picasso i Horta de Sant Joan
Recordem les dues estades que va fer el pintor en aquesta població de la Terra Alta, el 1898 i el 1909, unes visites que el van marcar molt i que van propiciar el naixement del cubisme
“Tot el que sé ho he après a Horta”, deia Pablo Picasso. Es referia a Horta de Sant Joan, la població de la Terra Alta on el 1898 va fer-hi estada per recuperar-se d’una malaltia. Aquella experiència rural el marcaria molt. Quan va tornar-hi, al 1909, ja seria per desenvolupar el cubisme, un estil deutor de la seva interpretació de l’entorn natural. Uns 200 treballs escampats per tot el món donen prova de l’impacte que Horta va tenir en l’artista.

Picasso va arribar a Horta de Sant Joan el 1898 amb 15 anys per recuperarse d’una escarlatina convidat pel seu amic i company a l’Escola de Belles Arts de l’antiga Llotja de Barcelona Manuel Pallarès. S’hi estaria fins al febrer del 1899. El Mas Tafetans, la casa pairal que els Pallarès tenien a Lledó, a prop del riu Algars, és on Picasso va iniciar la recuperació i on va descobrir el món rural que començaria a observar, dibuixar i pintar. 'El Mas Tafetans', un oli sobre tela, es pot veure actualment al Museu Picasso de Barcelona.

Un cop recuperat de la malaltia, a l’estiu, Picasso i Pallarès van decidir fer un viatge al massís dels Ports. Van acampar en una cova, una balma, de fet, que servia de refugi a pastors, a prop dels ullals de Morago. Allí hi passarien unes setmanes pintant i dibuixant pagesos, pastors, cabres i el Mas Quiquet. Aquesta masia, la més propera a la cova, era on els dos joves anaven a buscar els queviures que els feien arribar amb burro. Es diu que va ser durant aquesta estada i després de les emocions viscudes en aquest indret natural que el jove Pablo Ruiz va abandonar el nom per dir-se, ras i curt, Picasso. La pintura 'El Mas Quiquet' també es pot veure al museu de Barcelona.

Després de viure un temps a París, l’estiu del 1909 Picasso va decidir tornar a Horta. En lloc de Pallarès, l’acompanyava Fernande Olivier, la seva primera companya. Es va allotjar al Trompet, un hostal que aleshores hi havia a la plaça de l’Església. A la mateixa plaça el forner del poble li va llogar una habitació que faria servir d’estudi. És durant aquesta estada que Picasso, a partir del que havia après a París, desenvolupa el cubisme inspirant-se en elements de l’entorn natural. 'La Bassa d’Horta' és un exemple d’aquesta època, una obra cubista d’una col·lecció particular de Nova York.

Un dels indrets d’Horta que més van impactar Picasso va ser el convent d’origen templer de Sant Salvador i la muntanya de Santa Bàrbara, fins al punt que solia dur allà on anava a viure un quadre de la muntanya que li havia regalat Pallarès. En la segona estada, Picasso va unir en un quadre les dues coses que més s’estimava. Així va fer un retrat de Fernande on el coll és, de fet, la muntanya, tot aprofitant la seva curiosa forma piramidal. 'Fernande sobre fons de muntanyes' es troba en una col·lecció de Frankfurt.
A l’Antic Hospital d’Horta de Sant Joan, un edifici renaixentista del 1580, hi ha el Centre Picasso, on es poden veure reproduccions de gairebé totes les obres que Picasso va fer durant les dues estades al poble, a més d’altres que va pintar en altres indrets, però evocant paisatges d’Horta. Es tracta d’un recull on predominen els paisatges, que permet veure tant l’evolució artística de Picasso com la seva interpretació de l’entorn a partir de l’esclat del cubisme.

Quan Picasso va tornar a Horta per segona vegada, ja gaudia d’una certa posició. Es diu que va ser ell qui va dur el primer bitllet de 1.000 pessetes al poble i, també, el primer a dur-hi una càmera fotogràfica. Algunes de les fotografies que va fer aleshores van formar part d’una de les dues exposicions que va preparar el Centre Picasso per celebrar el centenari de la visita. L’altra consistia en un recull de dibuixos dels amics de Picasso fets pel mateix artista.
Comentaris