QUIN VA SER L'EQUIP DEL RÈGIM?
El SÀPIENS que Florentino no vol que llegeixis
El SÀPIENS que Florentino no vol que llegeixis
Personatges

Erasme de Rotterdam, de la devoció moderna a la Reforma

El filòsof holandès va ser una de les figures essencials del Renaixement

José Enrique Ruiz-Domènec
Retrat d'Erasme de Rotterdam per Hans Holbein
Retrat d'Erasme de Rotterdam per Hans Holbein Wikimedia Commons

Erasme de Rotterdam és una icona de l'alta cultura humanística europea i al mateix temps un permanent indicador de l'il·limitat poder de les idees. El seu perfil va ser descrit memorablement pel medievalista holandès Johan Huizinga, que el va identificar com un personatge de transició entre dues èpoques del pensament. Així, Erasme va assenyalar el pas de la devoció moderna a la Reforma, del concepte de persona al concepte de l'individu. Els seus escrits a favor d'una renovació substancial de l'acte mateix de pensar, sense lligams de cap tipus -ni religiosos ni acadèmics, ni universitaris- el van convertir en el màxim protagonista d'aquest gran esdeveniment de la història que anomenem Renaixement. En qualsevol cas, no era un filòsof en voga; era una figura essencial.

La seva obra de capçalera
'Elogi de la bogeria' (1511) va ser el seu gran èxit literari, creant un model de crítica social que humanistes posteriors com Thomas More, Michel de Montaigne, Cervantes o Flaubert van explorar durant els segles següents. L'obra consisteix en una anàlisi de l'estupidesa que condueix els homes a comportar-se com si fossin bèsties i no com a ciutadans del món. Aquest plantejament, que mostrava actes rídiculs com a sublims, va escandalitzar el món, però va donar sentit a la reforma luterana i el seu moviment.

Subscriu-t'hi

Portada del número 255 de SÀPIENS (juny 2023)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

Subscriu-t'hi

Comentaris

Portada del número 255 de SÀPIENS (juny 2023)

El règim contra el Barça

La revista que Florentino no vol que llegeixis

ESCULL LA TEVA OFERTA I SUBSCRIU-T’HI AVUI MATEIX!

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

 
Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per recopilar informació amb una finalitat tècnica. No es guarden ni cedeixen les dades de caràcter personal de ningú sense el seu consentiment. Igualment, s'informa que aquest lloc web disposa d'enllaços a llocs web de tercers amb polítiques de privacitat alienes a Abacus. Més informació Accepto