Subscriu-t'hi
NO EREN BRUIXES. EREN DONES
Recuperem la memòria de totes les dones jutjades i executades per bruixeria, un crim inexistent. Signa el manifest
Recuperem la seva memòria. Signa el manifest
Batalla monumental

Com s'obtenien els colors del romànic?

Us expliquem com els mestres del romànic obtenien els colors amb què van pintar, entre d'altres, la 'Maiestas Domini' de Sant Climent de Taüll

Seguint els tractats més populars de pintura medieval i els coneixements locals d’algunes receptes, els mestres del romànic barrejaven diversos minerals i així preparaven amb precisió les ternes de colors: el to normal i també la seva versió més clara i més fosca, per donar profunditat i realisme en alguns elements com les celles, els plecs de les robes, els cabells...

No es descarta, però, que l’artista portés altres pigments —o li fossin subministrats—, com ara el cinabri o el verd de malaquita 8, que no són propis de la serralada pirinenca, però que s’utilitzaven en altres indrets del continent europeu.

D'aquesta manera es van obtenir els colors per pintar, entre d'altres, la 'Maiestas Domini' de l'església de Sant Climent de Taüll, un dels 12 monuments del concurs Batalla monumental. Diumenge 24 de gener es va enfrontar al monestir de Sant Pere de Rodes, en el que va ser el tercer capítol del programa que escollirà el nou monument favorit dels catalans.

1 L'ocre marró, el siena i el vermell terrós
Llàtzer el leprós davant la porta del ric Epuló
Llàtzer el leprós davant la porta del ric Epuló Wikimedia Commons

L’ocre marró s’obté a partir de la limonita 3, i el siena i el vermell terrós, de l’hematites 4, minerals que són barreges d’òxids de ferro.

2 El blau
'Agnus Dei', pintura mural que forma part d'un dels arcs triomfals de les pintures de Sant Climent de Taüll, avui conservades al MNAC
'Agnus Dei', pintura mural que forma part d'un dels arcs triomfals de les pintures de Sant Climent de Taüll, avui conservades al MNAC Wikimedia Commons

Per al blau s’utilitzava el lapislàtzuli 5, un mineral molt car procedent de l’Orient, que s’emprava només per acolorir elements importants (com el mantell de la Mare de Déu). En el cas de Taüll, el blau prové de l’aerinita 6, un mineral de ferro, alumini i calci molt abundant a la serralada pirinenca.

3 El negre
El rei Melcior als frescos de Santa Maria de Taüll
El rei Melcior als frescos de Santa Maria de Taüll

El negre s’obtenia del carbó mineral 1 i actuava com a delimitador de les formes; perfilava les accions dels personatges, la indumentària i els elements de l’ambient.

4 El blanc
Absis central de Sant Climent de Taüll, del mestre de Taüll
Absis central de Sant Climent de Taüll, del mestre de Taüll Wikimedia Commons

El blanc, procedent del caolí 2, donava vivesa i brillantor a les figures; s’emprava com a contrapunt o contrast i per crear relleu.

5 El verd
La figura del Crist que decorava l’absis de la canònica de Santa Maria de Mur, ara al Museum of Fine Arts de Boston
La figura del Crist que decorava l’absis de la canònica de Santa Maria de Mur, ara al Museum of Fine Arts de Boston Getty Images

L’aerinita 6 també era la base per obtenir altres tonalitats, com ara el verd, que s’aconseguia amb la barreja amb el groc de la goethita 7.

6 'Batalla monumental'
'Batalla monumental' compta amb Roger de Gràcia com a conductor i amb Candela Figueras i Ivan Medina com a reporters
'Batalla monumental' compta amb Roger de Gràcia com a conductor i amb Candela Figueras i Ivan Medina com a reporters

A Batalla monumental, sis enfrontaments (un per capítol), més la gran final, que serà un programa en directe. En cada enfrontament hi ha dos monuments de característiques semblants: Empúries i Tàrraco (batalla de clàssics); Cardona i Miravet (batalla de castells); Poblet i Santes Creus (batalla de monestirs); la Pedrera i Sant Pau (batalla de Modernisme); Santa Maria de Girona i la Seu Vella de Lleida (batalla de catedrals), i Sant Pere de Rodes i Sant Climent de Taüll (batalla de romànic). Podeu passejar-vos per tots ells en aquest mapa interactiu.

En cada programa, els reporters Candela Figueras i Ivan Medina defensen un dels dos monuments, amb Roger de Gràcia com a conductor. El monument guanyador de cada programa el decideix l'audiència amb els seus vots, que es poden emetre a les xarxes socials del programa: Facebook, Twitter i InstagramAquí us expliquem com.

Subscriu-t'hi

Portada del número 229 del SÀPIENS (abril 2021)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

SUBSCRIU-T'HI​

Comentaris

Portada del número 229 del SÀPIENS (abril 2021)

La revolució Neandertal

Les darreres investigacions han desmuntat una pila de teories. Us ho expliquem amb els principals especialistes

ESCULL LA TEVA OFERTA I SUBSCRIU-T’HI AVUI MATEIX!

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis i, també, l'anàlisi dels hàbits de navegació dels usuaris. Si contineu navegant, accepteu la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per, si així ho desitja, impedir que aquestes siguin instal·lades en el seu disc dur, tot i que haurà de tenir en compte que aquesta acció podria ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web. Més informació Accepto