OFERTA ESPECIAL -45%
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any d'un descompte únic!
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any d'un descompte únic!
Història contemporània

Diàlegs cinematogràfics amb errors històrics

Recuperem tres diàlegs cinematogràfics d''Espàrtac', '1492: la conquista del paraíso' i 'El tercer home' que contenen imprecisions històriques

Jordi Mata
Fotograma de la pel·lícula 'El tercer home', de Carol Reed, estrenada el 1949
Fotograma de la pel·lícula 'El tercer home', de Carol Reed, estrenada el 1949 Wikimedia Commons

És obvi que el cinema és un art per ser vist, per damunt d’altres consideracions. Però fóra bo que el predomini de la imatge no ens fes relegar l’oïda, per exemple, ja que també podem detectar patinades en els diàlegs dels films. A 'Espàrtac' (1960), ambientada en la Roma preimperial, un polític brama que els enemics tastaran “l’acer romà”, quan tal aliatge, en les seves versions més primitives, només era conegut en aquells temps a la Xina i a l’Índia.

Welles s'equivocava
Un dels germans Pinzón, a '1492: la conquista del paraíso(1992), pregunta a Colom: “Que sou un trapenc?”, dos segles abans de l’existència d’aquest orde religiós. I Orson Welles, en la magistral 'El tercer home' (1949), segurament influït pels tòpics, assegura a la Viena de la postguerra que en cinc segles de pau els suïssos tan sols han estat capaços d’inventar el rellotge de cucut. Malament! El bressol històric d’aquest model de rellotge, l’origen del qual es data cap al 1738, va ser l’alemanya Selva Negra. Anys després, el mateix Welles explicaria que els suïssos, molt amablement, van informar-lo del seu error. 

Subscriu-t'hi

Portada del número 258 de SÀPIENS (setembre 2023)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

SUBSCRIU-T'HI​​​​​​​

Comentaris

Portada del número 258 de SÀPIENS (setembre 2023)

Anatomia d'un cop d'estat

Per què va triomfar l'alçament de Miguel Primo de Rivera?

ESCULL LA TEVA OFERTA I SUBSCRIU-T’HI AVUI MATEIX!

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

 
Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per recopilar informació amb una finalitat tècnica. No es guarden ni cedeixen les dades de caràcter personal de ningú sense el seu consentiment. Igualment, s'informa que aquest lloc web disposa d'enllaços a llocs web de tercers amb polítiques de privacitat alienes a Abacus. Més informació Accepto