[FOTOGALERIA] La retirada de l'exèrcit republicà de la batalla de l'Ebre
Us mostrem documents de la batalla de l'Ebre dels exèrcits franquista i republicà, aquests últims, inèdits
La batalla més sagnant i èpica de la guerra civil va començar la mitjanit del 25 de juliol del 1938, quan l’exèrcit republicà va atacar per sorpresa les línies defensives franquistes situades a la riba dreta del tram català de l’Ebre, entre Amposta i Mequinensa. La reacció no es va fer esperar, i en poques hores hi arribaven unitats, bombarders i caces d’arreu de l’Estat. Començava, d’aquesta manera, la batalla més decisiva de la Guerra Civil Espanyola.
Després de 115 dies de combats, mentre l’exèrcit franquista anava avançant amb un moviment similar a un acordió sobre el terreny, les tropes republicanes iniciaven una retirada progressiva. Enrere quedaven unes 60.000 baixes per bàndol i començava l’ofensiva final de Franco sobre Catalunya.
En aquesta galeria hi trobareu tres documents inèdits sobre la retirada de l'exèrcit republicà i alguns documents franquistes de la contesa.

Primera pàgina de l'informe sobre la retirada en què el cap de l'Exèrcit de l'Ebre, Juan Modesto Guilloto, explica al cap de Govern, Juan Negrín, el perquè del replegament i com s'havia desenvolupat l'operació. Segons aquest document, el motiu de la retirada era "el desgaste general que experimentaban nuestras fuerzas y en particular las Divisiones 11-42-43-44-45-46 que habían combatido intensamente durante el desarrollo de la séptima contraofensiva enemiga en la Batalla del Ebro".
El replegament
Per això "se decidió replegar nuestras líneas a la fortificada de la Cabeza de Puente Ribarroja - Flix - Ascó, que quedaria guarnecida por las Divisiones 3ª y 35". El document continua explicant que "A las 2.30 h y cuando todas las fuerzas de la Cabeza de Puente se encontraban en la orilla izquierda, atravesaron los Mandos de las dos Divisiones 3ª y 35. Acto seguido se procedió a preparar la voladura del puente".
L'informe acabava amb aquesta frase: "Las pérdidas de material, tanto de armamento, transporte, transmisiones, etc. han sido prácticamente inexistentes. Siendo así mismo muy reducidas las pérdidas de personal en toda la operación de repliegue, sin que puedan todavía darse cifras exactas de éstas".

Segona pàgina de l'informe sobre la retirada en què el cap de l'Exèrcit de l'Ebre explica a Juan Negrín el perquè del replegament i com s'havia desenvolupat l'operació.

Mapa de l'Exèrcit de l'Ebre on s'indiquen els moviments de les diferents brigades de cara a la retirada.

Un esquema de l'exèrcit franquista amb la situació de les tropes republicanes

Document de l'exèrcit de Franco sobre la batalla de l'Ebre, una nota informativa secreta del Cos d'Exèrcit Marroquí.
Comentaris