'Operación Telemark': El sabotatge noruec a la bomba atòmica de Hitler
La minisèrie relata de forma precisa el complot de la resistència noruega i els aliats a la producció alemanya d'armes nuclears durant la Segona Guerra Mundial

Durant la Segona Guerra Mundial, els alemanys van produir aigua pesant a la planta hidroelèctrica de Vemork, a la regió de Telemark (Noruega), amb l’objectiu de fabricar armes nuclears. El projecte d’energia nuclear alemany hauria tingut èxit si no hagués estat per una sèrie de sabotatges que va fer el moviment de resistència noruec en coordinació amb els aliats. Entre el 1942 i el 1944 van tenir lloc aquestes ràtzies, els autors de les quals són els protagonistes d’Operación Telemark, una minisèrie noruega produïda per la televisió pública NRK que va ensenyar a l’audiència del país uns fets poc retratats en el mitjà audiovisual. De fet, abans d’aquesta minisèrie, la referència més recent era una pel·lícula del 1965: Els herois de Telemark, protagonitzada pel Kirk Douglas, finat fa poc.
Una visió que arriba del nord
La nova producció aporta una factura visual molt superior, al mateix nivell que altres minisèries ambientades a la Segona Guerra Mundial, com la nord-americana Hermanos de sangre o l’alemanya Hijos del Tercer Reich. Malgrat que els noruecs volen explicar la seva història dins del conflicte, la minisèrie es divideix en molts punts de vista i llengües, que es barregen amb fluïdesa: els sabotejadors noruecs i el director de la planta, però també els comandaments aliats i els científics alemanys. La minisèrie arrenca quan Heisenberg guanya el premi Nobel. El seu paper en el desenvolupament de l’armament nuclear és l’únic punt controvertit d’una minisèrie que ha estat ben rebuda pels historiadors.
US AGRADARÀ SI... ja heu vist les minisèries estatunidenques Hermanos de sangre i The Pacific, l’alemanya Hijos del Tercer Reich i la russa Cadetes. Aquesta minisèrie noruega és la que us falta per tancar el cicle de la Segona Guerra Mundial.
Creador: Petter S. Rosenlund
Repartiment: Espen Klouman, Christoph Bach, Anna Friel
Minisèrie: 6 episodis
Es pot veure a: Filmin
Comentaris