La Fundació Mascort recorre vint segles d'història de Catalunya a través de la seva moneda

La Casa Galibern de Torroella de Montgrí acull fins al 12 d'octubre una exposició única amb peces de gran raresa que recorren l'evolució monetària del país entre els segles V aC i XVIII

Dues de les monedes exposades a la mostra
Dues de les monedes exposades a la mostra Fundació Mascort
28 de juliol del 2026 a les 09:07
Autor
Clàudia Pujol
Guardar a favorits

La Fundació Mascort presenta l'exposició Del pegàs al croat. La moneda catalana del s. V aC al XVIII, una mostra que ofereix un viatge per més de dos mil anys d'història de Catalunya a través de les monedes que van circular pel territori. L'exposició, que es pot visitar fins al 12 d'octubre a la Casa Galibern de Torroella de Montgrí, reuneix per primera vegada un conjunt de peces d'una raresa i d'una qualitat excepcionals, moltes de les quals difícilment s'han pogut veure exposades conjuntament.

El recorregut comença amb les primeres emissions gregues d'Emporion i Rhode, als segles V i IV aC, presidides per l'emblemàtic pegàs, i arriba fins a les monedes del segle XVIII, passant pels períodes iber, romà, visigot, musulmà, carolingi i medieval. La mostra permet seguir l'evolució política, econòmica i cultural del país a través d'un dels testimonis materials més valuosos del seu passat.

L'exposició pren com a punt de partida les col·leccions de Ramon Mascort Amigó i del seu fill, Ramon Mascort Brugarolas, ampliades amb préstecs de col·leccionistes particulars i amb peces procedents del Museu d'Història de Sant Feliu de Guíxols, a través del Llegat Joan Vilaret.

Entre les peces més destacades hi ha una tercera part d'estatera del regne de Lídia, considerada una de les primeres monedes de la història; dracmes d'Emporion i Rhode; la primera moneda fabricada amb seguretat a Barcelona; trients visigots; dírhams de les taifes musulmanes catalanes; diners dels comtats catalans, inclosos exemplars que porten el nom de les comtesses Ermessenda i Aurembiaix; una important representació dels croats de la Corona d'Aragó, i diverses emissions de la dinastia dels Àustria.

També ocupen un lloc destacat les monedes emeses durant episodis clau de la història de Catalunya, com la Guerra dels Segadors i la Guerra de Successió, entre les quals sobresurt la primera moneda amb la llegenda gravada íntegrament en català.

La mostra es tanca amb una selecció de monedes de vuit rals encunyades a les seques americanes de Mèxic i Potosí, fabricades amb la plata procedent de les grans mines del continent. Aquestes peces van circular durant més de tres segles pels cinc continents i són considerades pels especialistes la primera moneda d'abast global.

L'exposició ha estat comissariada per l'historiador i especialista en numismàtica Salvador Plantalech, membre de la Societat Catalana d'Estudis Numismàtics de l'Institut d'Estudis Catalans, i s'acompanya d'un catàleg que aprofundeix en la història monetària catalana.

L'entrada a l'exposició és gratuïta i es pot visitar del 20 de juny al 12 d'octubre de 2026 a la Casa Galibern, seu de la Fundació Mascort.

Informació pràctica

  • Del pegàs al croat. La moneda catalana del s. V aC al XVIII
  • Del 20 de juny al 12 d'octubre.
  • Els matins de dilluns, dissabte, diumenge i festius, 10 a 14h; les tardes de dilluns a dissabte, 17 a 21h, i els dimarts tancat.
  • Entrada gratuïta.
  • Més informació a www.fundaciomascort.com