L'exèrcit iraquià recupera les restes del Museu de Mossul

L'autodenominat Estat Islàmic, que controlava l'espai des de 2014, ha destruït escultures i objectes de més de 3.000 anys d'antiguitat

La destrossa d'Estat Islàmic
La destrossa d'Estat Islàmic
10 de març del 2017
Autor
Clara Duarte

El Museu de Mossul torna a estar en mans del govern iraquià després de dos anys sota el poder d'Estat Islàmic. El grup islamista s'ha encarregat de destruir antiguitats mil·lenàries importantíssimes de la cultura iraquiana i mundial que es trobaven en aquest museu, el segon més important de l'Iraq després del de Bagdad.

Dos lamassus gegants, estàtues amb cos de lleó alat i cap humà, s'havien recuperat de la ciutat de Nimrud, una de les capitals d'Assíria, i eren en una de les sales d'exposició. Ara, però, ja no en queda res. Layla Salih, antiga comissària del Museu, en lamentava les pèrdues afirmant que "estaven en perfecte estat" i "eren d'un valor incalculable". Tot això ha estat confirmat a partir de les imatges de l'equip de l'agència Associated Press que va entrar en el que queda de l'edifici després de la devastació.

Adéu a relíquies mil·lenàries
La reconquesta d'aquest museu a mitjan d'aquesta setmana ha permès evidenciar la destrucció salvatge de tota la col·lecció i de l'edifici, que ha quedat en ruïnes.

Tot i que part de les peces havien estat traslladades a Bagdad, la massacre ha estat inevitable. Aquesta setmana els iraquians s'han trobat la sala principal del Museu farcida de restes d'una antiga estàtua de braus assiris i fragments de tauletes d'escriptura cuneïforme, un dels primers sistemes d'escriptura coneguts, creat pels sumeris cap al 3150 aC.

La destrossa i saqueig també inclou objectes de sílex, un mineral que es va utilitzar en la prehistòria per a la construcció d'eines (vora el 4000 aC.); làmpades d'oli de coure datades del 2600 aC descobertes a Ur, i estàtues de la civilització sumèria (2050 aC), considerada la primera i més antiga civilització amb escriptura del món.

El 2015, un any després d'entrar a la ciutat, van publicar un vídeo que mostrava la destrucció a cops de martell i amb l'ajuda d'aparells elèctrics de les antiguitats exposades: pallisses indiscriminades a escultures mil·lenàries de la civilització assíria.

Ara, al Museu, només hi queden ruïnes, restes de monuments amuntegats i destruïts i història cremada: a la massacre d'escultures s'hi suma un incendi originat al soterrani de l'edifici que ha fulminat centenars de llibres i manuscrits únics.

Liquidar la història i finançar-se
El grup islamista justifica aquest extermini històric en nom de Mahoma. Proclamen que els objectes destrossats eren "ídols dels pobles anteriors al seu" i que han de ser totalment liquidats. Tot i això, algunes de les peces van ser robades i venudes, suposadament, al mercat negre. Les quantitats desorbitades de diners que treuen d'aquest negoci serveix al grup islamista per finançar les seves operacions. L'única part positiva d'això és que, almenys, hi hauria una mínima possibilitat de recuperar algunes de les peces que no haurien destruït.

Des de l'existència d'Estat Islàmic i la seva expansió per Síria i l'Iraq, el patrimoni cultural d'aquests dos països s'ha reduït enormement. La demolició de la ciutat siriana de Palmira, un dels centres culturals més importants de l'antiguitat, o la destrucció de palaus, temples i esglésies antigues a la província de Nínive en són exemples.

El Museu, construït als anys 70, contenia objectes i escultures mesopotàmiques de milers d'anys d'antiguitat i una col·lecció insòlita de textos islàmics i preislàmics. Un jaciment històric i cultural, part de l'herència dels iraquians, que ha estat esmicolat irreparablement.