El Museu d'Història de Barcelona (MUHBA) ha posat a disposició del públic, per primera vegada en línia, el recurs digital interactiu Les excavacions al subsol del Museu d'Història de Barcelona. La descoberta de la Barcelona antiga i tardoantiga. Aquest material ofereix un recorregut per la història de les excavacions arqueològiques i la seva museïtzació, amb imatges històriques i recursos interpretatius que expliquen l'evolució del conjunt patrimonial.
L'interactiu, produït l'any 2015 com a complement a la museografia de les restes del complex episcopal paleocristià, ha estat reubicat dins l'espai arqueològic de la plaça del Rei, al cor mateix de les restes que descriu. Ara també es pot consultar des de qualsevol lloc, en una versió adaptada per a ordinadors, tauletes i telèfons mòbils.
El recurs està disponible en català, en castellà i en anglès, a través del web del Museu.
Un viatge pels orígens de la ciutat
El recorregut interactiu s'organitza en cinc etapes:
-
Les primeres excavacions dels anys trenta.
-
Els treballs vinculats a la inauguració del Museu (1943).
-
La recerca de les restes paleocristianes (anys quaranta i cinquanta).
-
La recerca continuada fins als anys vuitanta.
-
La interpretació contemporània del conjunt.
També s'explica el procés de museïtzació de l'espai, amb fites com la cobertura de la plaça del Rei, i es mostren peces arqueològiques trobades durant les intervencions. L'interactiu dedica un espai destacat al teixit productiu i comercial de la Barcino romana (segles I-V) i al conjunt episcopal tardoantic (segles V-VII).