El vaixell mercant holandès de 800 tones Koning Willem de Tweede es va perdre durant una tempesta l'any 1857. Recentment, els arqueòlegs marins han anunciat el descobriment del seu naufragi davant la costa del sud d'Austràlia que potencialment conté nombrosos tresors. Aquest vaixell de 42 metres de longitud va sortir de Hong Kong i va arribar al sud d'Austràlia el juny del 1857 amb 400 miners xinesos que es dirigien als camps d'or de Victòria. Va arribar a la badia de Guichon per desembarcar els seus passatgers al port de Robe d'una manera segura.
Després de descarregar a prop de Robe el 30 de juny, el Koning Willem de Tweede es va trobar una forta tempesta. Atrapat en vents violents, va patir danys estructurals importants. Per evitar que s'enfonsés, el capità el va encallar deliberadament en un banc de sorra. Malauradament, aquesta maniobra va partir el casc en dos i va provocar una tragèdia quan una llanxa de rescat es va bolcar; només nou dels vint-i-cinc membres de la tripulació van sobreviure. James Hunter, investigador principal, va descriure les condicions difícils per als bussejadors com "una tempesta de sorra submarina", a causa del moviment de les arenes.
En ser analitzat amb un magnetòmetre, es van detectar anomalies que indicaven la possible presència de grans artefactes de ferro i components del casc enterrats al lloc. Quan aquestes anomalies es van mapar, van coincidir amb la longitud coneguda del Koning Willem de Tweede. Es va produir un avenç significatiu aquest any, quan els detectors de metalls van ajudar a localitzar la ubicació exacta i es van poder descobrir així parts del vaixell. Els investigadors han confirmat que tant la ubicació del naufragi com la longitud del vaixell coincideixen amb els registres històrics del Koning Willem de Tweede. Com a evidència de suport, es van trobar fragments de ceràmica –concretament, ceràmica tosca xinesa del segle XIX– en una platja propera el març del 2023.
L'equip de recerca té previst tornar al lloc del naufragi per avaluar-ne la condició i documentar les restes i els artefactes exposats. Si cal, empraran una eina per dragar la sorra de les seccions soterrades del naufragi. "La catàstrofe del naufragi va ser molt sobtada i destructiva, així que és molt probable que trobem molts artefactes. Ningú no va tenir temps de fer res. Pràcticament tot es va perdre i, probablement, tot continua al lloc del naufragi, la qual cosa ens pot dir molt sobre la tripulació del vaixell i els seus passatgers", va explicar Hunter.