D'on ve el costum de baixar les falles al Pirineu?
Al voltant del solstici d'estiu, diverses poblacions pirinenques 'corren les falles', una tradició en què els joves solters baixen torxes enceses

El costum de baixar o 'córrer falles' es manté viu o ressuscitat en diverses poblacions de la part occidental del Pirineu del nostre país. Té lloc al voltant del solstici d'estiu i en general es tracta de baixar torxes enceses des d'algun indret alt del voltant. Les explicacions que s'han donat a aquesta festa giren entorn de les clàssiques interpretacions simbolistes: ritu solar, de regeneració de la vida natural, de fecunditat... que pretén propiciar les collites i espantar els mals esperits. A més, com que els protagonistes solen ser joves solters, hom també hi veu un ritual d'aparellament.
Aquestes teories especulatives ara es complementen amb una recerca encapçalada per O. Riart i S. Jordà. Aquests joves investigadors ressegueixen pistes de caràcter històric, fonamentalment la presència del topònim 'faro', 'farro', 'foro' o 'haro', l'indret elevat de la muntanya i visible des del poble des d'on s'inicia els descens, documentats des del segle XI i que tot indica que eren utilitzats per a la comunicació entre poblacions, per a funcions de vigilància o militars en general. L'objectiu és establir si en l'origen de la festa es troba una utilització pràctica d'aquests enclavaments.
Comentaris