És cert que Mozart i Salieri s'odiaven?
La troballa d'una cantanta composta per tots dos va servir per desmuntar la llegenda

L'extraordinari impacte de la pel·lícula de Milos Forman ‘Amadeus' va fer calar en l'imaginari popular el mite sobre l'enemistat entre Mozart i Salieri. Una troballa recent, però, ha desmuntat la llegenda. Si bé es coneixia l'existència d'una cantata composta a quatre mans entre els dos compositors, gràcies a la premsa de l'època, no va ser fins a inicis de 2016 que se'n va recuperar el llibret i la partitura del 1785 que ho demostra. El descobriment el va fer l'investigador i compositor alemany Timo Jouko Herrmann a Praga.
Es tracta d'una obra menor —la cantata K. 477a, ‘Per la ricuperata salute di Ofelia'— que van escriure per celebrar la recuperació de la soprano britànica Nancy Storace, a qui una afecció de la veu va retirar dels escenaris durant quatre mesos.
Què tenien a veure Storace, Salieri i Mozart? Formen un triangle musical senzill: la soprano va ser Ofèlia a ‘La grotta di Trofonio' de Salieri i també Susanna a ‘Les Noces de Fígaro' de Mozart.
Era, Salieri, un compositor de segona fila? Va inaugurar la Scala de Milà l'any 1778. I no només això: la va reinaugurar l'any 2004 quan Riccardo Muti va escollir ‘Europa riconosciuta' per reobrir després d'anys d'obres. Melòmans, mitòmans i malalts d'història: Herrmann va arranjar la peça perquè soni, per primer cop després de tres segles, l'obra perduda.
Comentaris