OFERTA ESPECIAL -45%
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any d'un descompte únic!
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any d'un descompte únic!
Actualitat

'El port franc i la fàbrica de Barcelona', memòries de la Zona Franca

Una exposició al MUHBA recorda la història de la construcció del port franc de la capital catalana

11 de febrer de 2018
El delta del Llobregat des del castell de Montjuïc, 1917
El delta del Llobregat des del castell de Montjuïc, 1917 Josep Brangulí - Arxiu Nacional de Catalunya

Al segle XVIII, la construcció d'un port franc que gaudís d'algunes exempcions o bonificacions de drets de duana ja era un anhel present en els negocis mercantils de Barcelona. Més d'un segle després, el 1917 es va conformar el Consorci de la Zona Franca, constituït no solament per disposar d’un ens que vetllés pel desenvolupament urbanístic i empresarial de Catalunya i la seva capital, sinó també, sobretot, per gestionar el que era el gran projecte econòmic de la societat catalana a principi del segle XX: la construcció del port franc. Un port franc inspirat en el d’Hamburg, de 1.000 hectàrees i amb un canal principal que entrava més de tres mil metres terra endins, en la zona on avui hi ha el passeig de la Zona Franca. 

No obstant això, l’oposició de certa premsa de Madrid i les protestes de diverses províncies espanyoles cada cop que el tema es debatia a les Corts van anar posposant el projecte fins que Franco el va arxivar definitivament. Per això, la Zona Franca no es va convertir en un districte fabril de Barcelona fins a la dècada del 1960, quan s'hi va instal·lar la SEAT i quan la Comissió d’Urbanisme de Barcelona va aprovar la construcció d’un polígon industrial.

Ara, podeu conèixer en detall aquesta història a l'exposició 'El port franc i la fàbrica de Barcelona', una retrospectiva sobre la Zona Franca i el seu impacte polític, econòmic, ambiental i urbanístic a Barcelona.

La mostra és gratuïta i es pot visitar del 27 de febrer a l'1 de juliol al MUHBA (plaça del Rei. Barcelona). A més, anirà acompanyada de les següents activitats:

  • Visites guiades a càrrec del comissari, Marc A. Garcia, el 12 d'abril i el 3 de maig, de 18 a 19 h, i el 26 de maig, de 12 a 13 h. Preu: 5 €
  • Itineraris guiats a càrrec de Marc A. Garcia i Patricia Giménez, els dies 21 d'abril i 19 de maig, de 10 a 14 h. La ruta comença al MUHBA. Preu: 5 €. El Museu publicarà l'itinerari complet en breu.
  • Diàlegs i debats amb Jordi Catalan, catedràtic d'Història Econòmica de la Universitat de Barcelona (UB); Ferran Armengol, professor de Dret Internacional Públic de la UB; Joan Clavera, especialista en Economia Internacional i Integració Europea; Joseba Lebrancon, professor de Geografia i Història de la Universidad de Santiago de Compostela, i Marc A. García, comissari de l'exposició i director de l’Oficina del Pla del Delta del Llobregat. Preu: gratuït.

Més informació al web del MUHBA

Subscriu-t'hi

Portada del número 258 de SÀPIENS (setembre 2023)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

SUBSCRIU-T'HI​​​​​​​

Comentaris

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

 
Portada del número 258 de SÀPIENS (setembre 2023)

Anatomia d'un cop d'estat

Per què va triomfar l'alçament de Miguel Primo de Rivera?

ESCULL LA TEVA OFERTA I SUBSCRIU-T’HI AVUI MATEIX!

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

 
Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per recopilar informació amb una finalitat tècnica. No es guarden ni cedeixen les dades de caràcter personal de ningú sense el seu consentiment. Igualment, s'informa que aquest lloc web disposa d'enllaços a llocs web de tercers amb polítiques de privacitat alienes a Abacus. Més informació Accepto