El TNC apropa les arts escèniques a estudiants i mestres

El Teatre Nacional de Catalunya programa activitats per conèixer les funcions teatrals, tant a nivell interpretatiu com l’escenografia, el vestuari, l'attrezzo i els recursos tècnics, i organitza cursos per als educadors

El vestíbul del Teatre Nacional de Catalunya
El vestíbul del Teatre Nacional de Catalunya
10 de setembre del 2019
Autor
Contingut patrocinat

Estrenar una obra teatral és una feina d’equip associada a valors com l’esforç, la professionalitat i la capacitat d’organització, i aquesta és una part de les representacions que sovint queda oculta per al gran públic. Per aquest motiu, el Teatre Nacional de Catalunya (TNC) ofereix activitats diverses i dóna suport a iniciatives que milloren la recepció i el debat entorn de les arts escèniques entre els més joves.

En el marc del seu Programa educatiu i social, la temporada 2019-2020 el TNC ofereix una programació connectada als interessos dels més joves, establint vincles amb els centres d’educació formal i no formal per tal de promoure activitats d’impacte comunitari a través de les arts escèniques. A més, també treballa amb diverses entitats per facilitat l’accés a la cultura a tots els col·lectius socials.

Un dia al TNC
En aquest context, el centre ha programat l’activitat 'Un dia al TNC' per als alumnes de primària, secundària i batxillerat, per fomentar el teatre com a fet cultural, ric i complex. D’aquesta manera, nens i joves poden treballar prèviament l’espectacle que aniran a veure, tant a nivell dels plantejaments dramatúrgics de l'obra com dels treballs que acompanyen una representació -assaigs, escenografia, vestuari, attrezzo i recursos tècnics com llum i so.

Per als alumnes de primària, des del TNC es vetlla per oferir espectacles adreçats als estudiants d’aquesta edat per tal que, de la mà del seu servei educatiu, trobin una eina útil per al seu desenvolupament cultural i creatiu. En aquesta temporada, aquests alumnes treballaran amb les representacions 'La nena dels pardals', teatre al detall a partir de Sara Pennypacker, i 'Kàtia', una idea original de Ka Teatre.

Activitats per als alumnes de secundària i batxillerat
Les arts escèniques també són una eina molt útil per a la formació i el desenvolupament cultural dels joves. Per aquest motiu, els centres de secundària i batxillerat que ho demanin podran participar durant unes hores en obres com 'La Rambla de les Floristes', de Joan Maria de Segarra; 'La mort i la primavera', de Mercè Rodoreda; 'Mateix dia, mateixa hora, mateix lloc', de Lali Álvarez i HUI BASA; 'L’amic retrobat', de Fred Uhlman; 'Raphaëlle', de la companyia La Conquesta del Pol Sud; 'Gazoline', de Jordi Casanovas, o 'Solitud', de Víctor Català.

El TNC organitza, també, una activitat post funció, que consisteix a realitzar una activitat en la qual els alumnes passaran de ser espectadors a actors. Aquesta activitat els ajudarà, també, a reflexionar sobre els temes que planteja l'obra i, alhora, a descobrir com és el procés de creació d'un espectacle.

Tallers de teatre per a primària
Per tal d’aprendre aspectes bàsics sobre arts escèniques, els alumnes de primària poden participar en un taller per aprendre dos aspectes bàsics: com fer créixer un personatge i com presentar escenes històriques. Per ensenyar-los com es pot fer créixer un personatge, els especialistes del TNC els ensenyaran com el vestuari és capaç d’oferir informació subtil que aporta significat al personatge, i que acostuma a ser la síntesi de la seva personalitat. En la definició del vestuari entren en joc diferents aspectes, des de l’època fins al text del guió o la definició psicològica. Així, a partir de diferents retrats de personatges els estudiants hauran de localitzar -o crear- el vestuari i attrezzo més adient per a la seva representació.

Pel que fa a les escenes històriques, tenir una visió global de la història passa per conèixer les idees i l’expressió d’aquestes en tots els àmbits de la vida i la cultura. Amb material divers, els especialistes escènics traçaran un mapa conceptual il·lustrat per veure i entendre les coincidències entre moment històric, expressió artística i indumentària per, després, aconseguir representar escenes i situacions històricament representatives, com si fossin un quadre.

Visites guiades
El TNC ofereix la possibilitat de visitar les seves instal·lacions en un recorregut comentat que passa pels vestíbuls, les tres sales i la zona d’artistes i de magatzems. És una manera ideal de fer descobrir als més joves el món del teatre en tota la seva complexitat, de conèixer les seves interioritats i de descobrir els racons més curiosos de l'equipament, com els camerinos, la part de darrere de l’escenari i les sales d’assaig i tallers.

La novetat: 'Jo també vaig al TNC'
Aquesta és una activitat familiar perquè grans i petits comparteixin d'una manera diferent l'experiència d'anar junts al teatre. Mentre els adults assisteixen a la funció, els més menuts gaudeixen d’una activitat lúdica relacionada amb el teatre al mateix TNC.

Cursos per a mestres
L’èxit de la primera edició d’aquesta activitat ha portat el TNC a repetir-la i ampliar-la aquesta nova temporada. Consisteix en una formació per a mestres amb l’objectiu d’aprofundir en les arts escèniques com a recurs pedagògic i per descobrir com pot ajudar el teatre en el procés d’investigació d’un projecte.

Hi ha dos cursos diferents. A 'Les arts escèniques: una introducció per aplicar a l’aula', els educadors aprenen tots els recursos que les arts escèniques aporten a la formació competencial de l’alumnat, més enllà de fer teatre a l’aula. Treballen la concentració, la relaxació, la respiració i la veu; aprofundeixen en el treball en equip mitjançant el joc cooperatiu i la comunicació efectiva; fomenten la creativitat i l’aprenentatge amb la creació i la improvisació d’un text dramàtic, i aprenen gestió i expressió emocional amb l’aplicació pràctica d’un treball en procés del TNC.

L’altre curs disponible és una continuació de l’anterior -o requereix una experiència prèvia en teatre aplicat. A 'Les arts escèniques: un llenguatge per imaginar el món', s’aprofundeix en com pot ajudar el teatre en el procés d’investigació d’un projecte i com es pot comunicar des de les arts escèniques tot allò que s’ha après. El curs també treballa la concentració, la relaxació, la respiració i la veu; presenta el teatre fòrum com a mètode d’aplicació a l’aula i la dramatúrgia de textos d’altres tipologies, i inclou la creació d’un treball col·lectiu de teatre gestual.

Aquestes formacions estan reconegudes pel Consorci d’Educació de Barcelona amb 30 hores cadascuna i compten amb dos perfils docents associats: 'Educació visual i plàstica' i 'Metodologies amb enfocament globalitzat'. Per tenir l’acreditació caldrà fer la inscripció al curs del Consorci.

Escoles Tàndem
El projecte Escoles Tàndem és un programa educatiu innovador per a centres d’ensenyament que vol concretar un nou projecte pedagògic a partir de l’especialització en una matèria singular -com ara la música, les ciències o l’audiovisual, entre d'altres- que articuli el currículum dels centres que hi participen.

Durant tres anys s’estableix una relació de col·laboració entre aquests centres educatius i institucions de referència del país, amb l’assessorament, el seguiment i el finançament de la Fundació Catalunya - La Pedrera, i la col·laboració del Departament d'Ensenyament.

Més informació sobre els serveis educatius del TNC: https://www.tnc.cat/ca/programa-educatiu-social-19-20