Noves obres de Goya i Miquel Àngel?

S'obre el debat sobre l'autoria de dues peces atribuïdes als dos genis

Retrat de Francisco de Goya
Retrat de Francisco de Goya
14 de juliol del 2011
Autor
Juan Carlos Moreno
Encara que sembli impossible, dos artistes tan estudiats com Miquel Àngel Buonarroti i Francisco de Goya encara tenen capacitat de sorprendre els estudiosos amb noves obres fins ara desconegudes sorgides dels seus pinzells. La casualitat ha fet que surti a la llum un quadre, ‘La verge amb sant Joaquim i santa Anna', comprat per una família de col·leccionistes de Vitòria ara fa 50 anys sense saber res de la seva possible autoria. Per a l'historiador Fernando Tabar Anitua, la mà de Goya en l'obra és indubtable tant pel que fa a la tipologia dels rostres femenins, la qualitat de les seves teles, la tonalitat dels colors o l'economia general de la composició, com pel que fa al parentiu amb els frescos de la cartoixa d'Aula Dei, de Saragossa, pintats pel mestre aragonès entre 1772 i 1774. Es tractaria, doncs, d'un oli de joventut, pintat amb posterioritat al seu viatge a Itàlia i amb anterioritat al seu establiment a Madrid.

I si es tracta de Miquel Àngel?

Però també l'obra pictòrica de Miquel Àngel s'amplia ara. El quadre ‘Crucifixió amb la Verge, sant Joan i dos àngels plorant', conservat a la Universitat d'Oxford des de 1930 i fins ara atribuït a Marcello Venusti, un artista del cercle del geni i famós per la seva habilitat a l'hora d'imitar-lo amb la màxima fidelitat, és per a l'historiador italià Antonio Forcellino fruit indubtable del geni de Miquel Àngel. L'anàlisi feta mitjançant la tècnica d'infraroigs així sembla corroborar-ho. En tot cas, la discussió, com sempre en aquests casos d'atribucions artístiques, tot just acaba de començar.