Subscriu-t'hi
Personatges

'El crit' de Munch i el perquè de tanta angoixa

El xiscle del personatge es fon amb l'udol de la natura. Un gemec vast i delirant ple d'incògnites i sense respostes

Montse Armengol
23 de gener de 2020
'El crit', d'Edvard Munch
'El crit', d'Edvard Munch

'El crit' de Munch és tan inquietant que molts necessitem entendre les raons de tanta angoixa: era, Munch, una persona inestable, i va abocar el seu estat psíquic en el quadre? Si és així, va ser un dels primers pintors a mostrar de forma explícita el seu costat més fosc. Hi influeix d'alguna manera el temps que li va tocar viure? Certament, les descobertes científiques de finals del segle XIX, la Revolució Industrial i el progrés accelerat perfilaven una societat que no acabava de comprendre el que succeïa al seu voltant. Les innovacions tècniques com l'automòbil, l'aviació o el cinema produïen desconcert, i la gent temia nous perills. Al mateix temps, s'avançava en el coneixement del psiquisme gràcies a Freud, fet que també generava desassossec.

Podia ser, el quadre, fruit d'una catàstrofe (un naufragi, una plaga, la destrucció de la guerra), com els agradava als pintors romàntics? Donald Olson, físic de la Universitat de Texas, considera que el cel extraordinari de Munch només pot haver estat inspirat per un fenomen natural. 

En la seva investigació, apunta que el mateix any que pintava el quadre, el volcà Perbuatan, a l'illa indonèsia de Krakatoa, havia entrat en una erupció tan violenta que fins i tot des del Regne Unit es va poder veure el cel abrasador. La premsa noruega se'n va fer ressò.

El que sí que és certer és que Munch va escriure la frase següent: “Caminava pel passeig amb dos amics. De sobte, el cel es va tornar roig com la sang. Em vaig deturar i em vaig recolzar a la barana, mort de cansament. Vaig sentir una alenada de malenconia. Per sobre de la ciutat, el blau del fiord era gairebé negre i el cel es cobria de llengües de foc roig com la sang. Vaig quedar-me allà, sol, tremolant de por. I vaig sentir un crit agut, infinit, que penetrava en la natura."



'El crit', d'Edvard Munch

Subscriu-t'hi

Portada del número 215 de SÀPIENS (febrer 2020)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

Subscriu-t'hi

Comentaris

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

Portada del número 215 de SÀPIENS (febrer 2020)

Arkhípov, l'home que va salvar el món

Reconstruïm amb documentació inèdita la crisi dels míssils

1 any de SÀPIENS  i de REGAL l'Atles català de Cresques 24,90 €

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis i, també, l'anàlisi dels hàbits de navegació dels usuaris. Si contineu navegant, accepteu la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per, si així ho desitja, impedir que aquestes siguin instal·lades en el seu disc dur, tot i que haurà de tenir en compte que aquesta acció podria ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web. Més informació Accepto