Subscriu-t'hi
Batalla monumental

Recinte Modernista de Sant Pau de Sant Pau: els punts imprescindibles

Fem un repàs del que no us podeu perdre quan visiteu un dels sis monuments que s'han classificat per a la gran final de 'Batalla monumental'

Maria Coll

El Recinte Modernista de Sant Pau va ser un dels protagonistes de la quarta emissió de Batalla monumental, un duel de Modernisme en què la ciutat hospitalària de Lluís Domènech i Montaner es va imposar a la Pedrera.

1 L'edifici de l'Administració
L'edifici de l'Administració del Recinte Modernista de Sant Pau
L'edifici de l'Administració del Recinte Modernista de Sant Pau Robert Ramos / Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya

És l’entrada principal al recinte i el seu vestíbul impressiona. Columnes de marbre rosa, vitralls, voltes de rajola de ceràmica esmaltada… És un ambient elegant, però també carregat d’informació. Destaquen les dates 1905 i 1910, temps que es va tardar a construir aquest edifici (l’hospital es va construir en 18 anys). També hi ha 36 escuts de la història de les institucions i de les ciutats que han tingut alguna influència en aquest recinte: l’escut de l’antic Hospital de la Santa Creu, l’escut de l’Hospital de Sant Pau, el de Catalunya, l’escut d’armes de Barcelona i de París i, fins i tot, el segell de la Banca Gil (uns lleons que envolten el lema “La dicha en la honradez”). Abans de sortir cal mirar cap amunt: la claraboia vitrall que el corona recorda el sostre del Palau de la Música Catalana, obra, també, de Domènech i Montaner.

2 La sala hipòstila
Recinte Modernista de Sant Pau
Recinte Modernista de Sant Pau Robert Ramos / Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya

Des del vestíbul principal de l’edifici de l’Administració baixa una escalinata fins a la sala hipòstila, un veritable bosc de columnes, on el maó i la ceràmica són els principals elements constructius. Aquesta estança va acollir les urgències de l’Hospital fins al 2009, però inicialment era un rebedor d’entrada i sortida de materials, per aquest motiu aquí comença una xarxa de túnels subterranis que connecten tots els pavellons. Un quilòmetre de passadissos que n’haurien estat dos si s’hagués acabat el projecte.

3 Els pavellons
Recinte Modernista de Sant Pau
Recinte Modernista de Sant Pau Robert Ramos / Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya

Després de visitar diversos hospitals europeus i nord-americans i haver construït l’Institut Pere Mata de Reus, Lluís Domènech i Montaner va presentar el seu projecte: una ciutat dins d’una ciutat formada per 48 pavellons tots diferents —dels quals només se’n van construir 27, i d’aquests només 12 van seguir el projecte original modernista—, i amb una capacitat per a uns mil malalts. De tot el complex hospitalari, només vuit edificis han estat restaurats i no tots es poden visitar.

Tots els pavellons modernistes, excepte el de l’Administració i el d’Operacions, van ser batejats amb noms del santoral. Els de l’esquerra, tots perfectament alineats, tenen noms femenins (Puríssima, Carme, Mercè i Montserrat), i els de la dreta, masculins (Salvador, Leopold, Rafael i Manuel).

4 El pavelló de Sant Salvador
Instal·lació en forma de drac al pavelló de Sant Salvador del Recinte Modernista de Sant Pau
Instal·lació en forma de drac al pavelló de Sant Salvador del Recinte Modernista de Sant Pau Robert Ramos / Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya

Va ser el primer que va entrar en funcionament, el 30 de juny de 1916. A la planta baixa es poden veure algunes maquetes de la ciutat sanitària i, a la primera planta, en una instal·lació en forma de drac, es parla de l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner i dels principals trets del Modernisme. En aquest pavelló també hi ha reproduccions d’escultures que es troben en diferents espais del recinte, la majoria d’elles àngels, com la figura d’Eusebi Arnau que decora la torre del campanar o la de Pau Gargallo que protegeix l’entrada de les sales d'operacions, tots dos estrets col·laboradors de l’arquitecte.

5 El pavelló d'Operacions
El pavelló d'Operacions del Recinte Modernista de Sant Pau
El pavelló d'Operacions del Recinte Modernista de Sant Pau Robert Ramos / Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya

Tots els túnels subterranis hi fan cap. En aquest edifici es feien pràcticament totes les cirurgies, excepte les infantils. S’identifica fàcilment perquè es troba just darrere d’una gran creu de pedra i per dos elements de la seva façana: els mosaics dedicats a sant Cosme i sant Damià, coneguts popularment com els Sants Metges, i a la part superior, escrits en vermell sobre un fons blau, es recorden vuit grans noms de la medicina catalana, entre els quals els doctors Josep de Letamendi i Pere Virgili, dos dels fundadors del Reial Col·legi de Cirurgia de Barcelona.

La façana d’aquest edifici també és un bon exemple per observar alguns elements simbòlics que es reprodueixen a la majoria de construccions. Per una banda, les inicials del mecenes (P. G.), que es troben escrites a l’interior i a l’exterior dels edificis en desenes de formes (mosaics, relleus…). P. G. corresponen a Pau Gil, un home de negocis que en el seu testament va deixar escrit que la meitat dels diners obtinguts de la liquidació de la Banca Gil s’havien de dedicar a la construcció d’un hospital per als pobres a la capital catalana.

6 El pavelló de Sant Rafael
Un dels pavellons del Recinte Modernista de Sant Pau
Un dels pavellons del Recinte Modernista de Sant Pau Robert Ramos / Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya

A part d’una exposició d’aparells mèdics històrics, a aquest espai s’hi pot veure una recreació d’una habitació. La distribució dels elements és precisa: vint-i-vuit llits, catorze a cada banda. Les sales tenen dues files de finestres. Unes de superiors, amples i abatibles, pensades per sanejar l’atmosfera de la sala sense que cap corrent d’aire afecti de forma directa els pacients. Aquestes obertures també estan equipades per la part externa amb persianes de llibret, per regular la llum i evitar que no enlluerni ningú. En canvi, les finestres inferiors, més llargues i estretes, i situades entre els llits, tenen porticons i estan pensades amb fins terapèutics, perquè els malalts vegin el jardí des del llit. A més de l’aireig ràpid de la cambra a través de les finestres, l’arquitecte concep un sistema de ventilació natural. L’aire entra a través de diversos rosetons situats a la façana i circula a través de canals per sota terra fins a sortir per reixats col·locats al costat dels llits i al centre de la sala. Finalment, l’aire viciat surt per diverses xemeneies, tots els teulats n’estan plens, que coronen la coberta.

7 El jardí
Recinte Modernista de Sant Pau
Recinte Modernista de Sant Pau Robert Ramos / Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya

És el lloc ideal per valorar la bellesa del conjunt i la immensitat de l’espai. Al jardí, que va ser concebut perquè en cap moment de l’any perdés el color, s’hi poden olorar plantes aromàtiques i medicinals: romaní, espígol, farigola, marialluïsa, sàlvia… i els tarongers de fruita borda. Tot està pensat amb finalitats curatives: a l’hospital, a la primera meitat del segle XX, es portaven a terme projectes sanitaris tan innovadors com: l’helioteràpia, la teràpia del sol; la cromoteràpia, la teràpia dels colors, o l’aeroteràpia, la teràpia de les olors.

8 L'antiga biblioteca i l'antic arxiu
La sala Pau Gil del Recinte Modernista de Sant Pau, el lloc on abans hi havia l'antic arxiu
La sala Pau Gil del Recinte Modernista de Sant Pau, el lloc on abans hi havia l'antic arxiu

S’hi accedeix des del vestíbul de l’edifici de l’Administració. L’arxiu de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, actualment en una altra habitació del mateix edifici, és un dels arxius hospitalaris més ben conservats. Comprèn de forma ininterrompuda més de 600 anys d’història de la ciutat. Gràcies a aquest fons se sap que durant la Guerra Civil l’Hospital va atendre 17.000 ferits, o que tenia un pavelló penitenciari per a reclusos malalts. De fet, la importància dels documents custodiats va ser una de les raons que van portar la Unesco a declarar-lo Patrimoni Mundial el 1997. Totes dues sales han estat rehabilitades com a auditoris.

9 La sala d'actes
Sala d'actes del Recinte Modernista de Sant Pau; avui dia, Sala Domènech i Montaner
Sala d'actes del Recinte Modernista de Sant Pau; avui dia, Sala Domènech i Montaner

És un espai ple de detalls, un lloc que representa com cap altre la institució. Un gran escut esculpit de l’Hospital presideix la sala. Però l’element més impactant és la barana de pedra de la grada, on, amb lletra gòtica, es pot llegir una inscripció que intenta despertar el sentiment de caritat. Una darrera curiositat. Sobre la porta hi ha un baix relleu de sant Jordi matant el drac, al·legoria del mal i de la malaltia. Però què té de particular aquesta obra? La princesa acompanya el cavaller dalt de l’animal i per això ha estat interpretada com a símbol de la persona que busca la protecció de l’Hospital.

10 'Batalla monumental'
'Batalla monumental' compta amb Roger de Gràcia com a conductor i amb Candela Figueras i Ivan Medina com a reporters
'Batalla monumental' compta amb Roger de Gràcia com a conductor i amb Candela Figueras i Ivan Medina com a reporters

A Batalla monumental, dotze icones patrimonials del nostre país competeixen per ser el nou monument favorit dels catalans. El programa, que s'emet els diumenges al vespre a TV3, consta de sis enfrontaments, un per capítol, en què es posen cara a cara monuments de característiques semblants: Empúries i Tàrraco (batalla de clàssics); Cardona i Miravet (batalla de castells); Sant Pere de Rodes i Sant Climent de Taüll (batalla del romànic, 24 de gener); la Pedrera i el Recinte Modernista de Sant Pau (batalla de Modernisme, diumenge 30 de gener); Poblet i Santes Creus (batalla de monestirs) i Santa Maria de Girona i la Seu Vella de Lleida (batalla de catedrals). El guanyador de cada duel, que l'escull el públic amb els seus vots a les xarxes socials, passarà a la gran final, que serà un programa en directe.

En cada programa, els reporters Candela Figueras i Ivan Medina defensen un dels dos monuments, amb Roger de Gràcia com a conductor. El monument guanyador de cada programa el decideix l'audiència amb els seus vots, que es poden emetre a les xarxes socials del programa: Facebook, Twitter i InstagramAquí us expliquem com. També us convidem a passejar per tots els monuments participants en aquest mapa interactiu.

11 [VÍDEO] Visita guiada a l'Hospital de Sant Pau amb el besnét de Lluís Domènech i Montaner

Subscriu-t'hi

Portada SÀPIENS 228 (març 2021)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

SUBSCRIU-T'HI​

Comentaris

Portada SÀPIENS 228 (març 2021)

No eren bruixes

Dediquem un dossier especial al fenomen de la cacera de bruixes a Catalunya amb la voluntat de dignificar els milers de dones que en van ser víctimes

ESCULL LA TEVA OFERTA I SUBSCRIU-T’HI AVUI MATEIX!

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis i, també, l'anàlisi dels hàbits de navegació dels usuaris. Si contineu navegant, accepteu la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per, si així ho desitja, impedir que aquestes siguin instal·lades en el seu disc dur, tot i que haurà de tenir en compte que aquesta acció podria ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web. Més informació Accepto