Així vam accedir a les fitxes policials dels 113 de l'Assemblea de Catalunya
Antoni Batista explica com va arribar a uns documents excepcionals que SÀPIENS treu a la llum per primera vegada i que podeu consultar a sapiens.cat/assemblea
Al número de febrer del SÀPIENS dediquem el reportatge a explicar com s'ho va fer la policia franquista per detenir els 113 membres de l'Assemblea de Catalunya. El cop policial es va produir en una sessió de la Comissió Permanent Ampliada de la plataforma antifranquista el 28 d'octubre de 1973, a la parròquia de Santa Maria Mitjancera de Barcelona. L'article el podeu llegir a la revista; al web, podeu consultar les fitxes policials dels 113 a sapiens.cat/assemblea i conèixer (a sota) el relat en primer persona d'Antoni Batista, autor de l'article, explicant com va accedir a una documentació inèdita.

"Quan vaig accedir als arxius de la Brigada d’Investigació Social i del Govern Civil de Barcelona, ningú fora dels seus havia vist aquell material. Jo hi vaig treballar tot l’any 1990, gràcies a una autorització molt generosa del primer governador socialista, Ferran Cardenal, amb la responsabilitat directa del seu cap de premsa, el periodista Josep Anton Rosell, traspassat aquest any. Tenia el seu suport, carta blanca i autorització per fer fotocòpies sense cap limitació temàtica. Prestatgeries plenes als soterranis de l’edifici de la plaça de Palau i metres cúbics de lligalls als antics magatzems Casa Vilardell, al costat de la prefectura de la via Laietana, on havien estat traslladats ja empaquetats per anar a l’Archivo Histórico de la Policía, a Alcalá de Henares.
Documentació inèdita
Vaig fotocopiar tot allò que em va semblar d’interès, relacionat amb la lluita antifranquista —fitxes, declaracions de detinguts, atestats, informes classificats, operatius policials...—, i de la correspondència dels governadors, que també eren els caps provincials del Movimiento, el partit únic del feixisme. Aquests materials han subministrat informació cabdal als meus llibres sobre la resistència antifranquista, l’últim dels quals és Clandestins (Angle Editorial, 2018).
Cedida al CEHI
D’acord amb Rosell, vaig cedir aquell material documental al Centre d’Estudis Històrics Internacionals de la UB, fundat per Jaume Vicens Vives, dirigit per historiadors de prestigi i solvència acadèmica —Rafael Aracil, Antoni Segura, Andreu Mayayo — i que guarda excel·lents fons privats de la guerra civil i el franquisme. Una part molt especial d’aquella documentació són les 113 fitxes dels detinguts de l’Assemblea a Santa Maria Mitjancera, que SÀPIENS treu a la llum per primera vegada i que es poden consultar al web, a sapiens.cat/assemblea".
Antoni Batista
Comentaris