[DOCUMENTS] Els informes inèdits de Kubala i el Barça
L'arribada de Kubala al Futbol Club Barcelona va revolucionar l'entitat, la ciutat i el país, però aquell jugador excepcional va mantenir relacions molt tibants amb la directiva del moment
L'arribada de Ladislau Kubala va tenir un fort impacte. Des d'un punt de vista esportiu, va revolucionar la manera d'entendre el futbol, i jugar-hi. Com a fenomen social, era l'home més famós amb diferència en la Catalunya dels cinquanta i li agradava viure la vida a fons, fet que va generar una allau de llegendes urbanes sobre els seus excessos de tota mena. Primer, amb César i Biosca com a companys de festa, i anys després al costat del seu compatriota Zoltán Czibor, el gran Laci es va convertir en el rei de la nit barcelonina.
SÀPIENS va tenir accés a nous documents, mai publicats, que romanien desats al Centre de Documentació del club blaugrana. Dues caixes de papers, el 'dossier Kubala', on queden paleses les tenses relacions que el 'crack' va mantenir amb la directiva i entrenadors de l'època. Tantes i de caràcter tan variat que, fins i tot, va ser seguit per detectius pagats pel Barça. Els seus informes, redactats en el recargolat llenguatge de l'època, generen avui empatia cap a totes les parts implicades. Al cap i a la fi, els pecats comesos, mig segle després, semblen del tot prescrits.

El maig del 1955, farta de sentir els rumors que desborden Barcelona, la directiva presidida per Miró-Sans decideix contractar investigadors privats per controlar les passes d'en Laci, a veure què carai fa quan no juga ni entrena. El marcatge és digne d'un central dur dels d'abans.

Si Kubala no hagués patit tantes lesions, segur que avui figuraria al costat de Messi, Pelé, Di Stéfano, Cruyff i Maradona a l'Olimp dels déus futbolístics mundialment reconeguts. De totes maneres, Laci sabia jugar les seves cartes i aprofitar el seu carisme i el seu rendiment li havien atorgat sobre la massa social blaugrana. Durant tota la seva carrera, va tenir ofertes de la Juventus, l'Inter, River Plate i, fins i tot, del Reial Madrid. Aquests suports empenyien Kubala a pressionar el club blaugrana amb cartes manuscrites en què s'adreçava al president Miró-Sans i es feia estimar per aconseguir una reunió i revisió de contracte a l'alça. Entre el seu fitxatge pel Barça el 1950 i el 1963, quan va plegar com a entrenador, Kubala es va embutzacar 26,50 milions de pessetes.

La nota directiva del maig del 1959 en què el Barça plantejava un ultimàtum a Kubala per la seva indisciplina.
Comentaris