Subscriu-t'hi
La història a casa

L'escandalós 'dinar' d'Édouard Manet

La dona nua acompanyada de bohemis va incomodar un públic acostumat als paisatges i a escenes religioses o bèl·liques

Montse Armengol
'El dinar campestre', d'Édouard Manet
'El dinar campestre', d'Édouard Manet

Quan aquesta obra es va exhibir a París el 1863 sota el títol 'Le Déjeuner sur l'herbe' ('El dinar sobre l'herba'), ningú no sabia com reaccionar. El públic estava acostumat als paisatges i a les escenes religioses o bèl·liques, i ‘Le Déjeuner sur l'herbe' trencava totes les normes, tant pel que fa al tema —impossible d'encasellar en cap dels gèneres establerts— com pel que fa a les dimensions —un format massa gran, reservat per a les pintures històriques— i l'estil —amb pinzellades ben visibles que donaven un aspecte de quadre inacabat.

El que més destaca, però, era l'actitud de la figura femenina, aquesta dona nua acompanyada de bohemis, el que torbava els parisencs. De seguida va córrer la veu de la presència, al Saló dels Refusats, d'un quadre obscè, provocatiu i impertinent, i riuades de gent hi acudien a mofar-se d'una obra que no podien entendre perquè trencava tots els esquemes —fet i fet, la sala tenia aquesta finalitat: exposar a l'escarni els quadres ‘mediocres' que no mereixien un lloc al Saló Oficial.

Molts homes de classe alta que hi acudien amb la muller del bracet es devien sentir incomodats per la mirada directa d'aquesta dona que els recordava la prostituta habitual. Manet no pinta una nimfa ingènua, sinó una dona moderna que s'exhibeix sense cap rubor. Amb ella atacava la doble moral de la societat de l'època, alhora que passava a la història com el pare de la pintura moderna.

Subscriu-t'hi

Portada del SÀPIENS 220 (juliol 2020)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

Subscriu-t'hi

Comentaris

Portada del SÀPIENS 220 (juliol 2020)

A la recerca dels galions perduts

Resseguim la investigació subaquàtica que busca els vaixells enfonsats en la batalla naval més important de la guerra dels Segadors

ESCULL LA TEVA OFERTA I SUBSCRIU-T’HI AVUI MATEIX!

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis i, també, l'anàlisi dels hàbits de navegació dels usuaris. Si contineu navegant, accepteu la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per, si així ho desitja, impedir que aquestes siguin instal·lades en el seu disc dur, tot i que haurà de tenir en compte que aquesta acció podria ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web. Més informació Accepto