Rere l'obra d'art

'Taula', de Jan Davidsz de Heem
Sàpiens 266

Jan Davidsz de Heem: 'Taula' (1670)

Sembla un simple bodegó, però no ho és. Darrere les fruites, els gerros i les vaixelles de plata dels quadres del pintor holandès de Heem s'amaga un missatge contundent: les possessions materials no garanteixen la felicitat
'Les etapes de la vida', de Caspar David Friedrich
Sàpiens 265

Caspar David Friedrich: 'Les etapes de la vida' (1835)

La vida del pintor icònic del Romanticisme alemany va estar marcada per la tragèdia, i en les seves obres en veiem la petjada. En aquest quadre transmet una visió desesperançadora i premonitòria del seu destí i el de la seva família
'Venus i Mart' és una 'spalliera', quadre que es col·locava a la cambra nupcial
Sàpiens 264

Sandro Botticelli: 'Venus i Mart' (1483)

Aquest quadre de Sandro Botticelli és una al·legoria del matrimon i està protagonitzat per dues figures destacades del renaixement: la ‘bella Simonetta’, musa del pintor, i el seu marit, Marco Vespucci
'Carles IV d'esquena', de Jean Bauzil
Sàpiens 263

Jean Bauzil: 'Carles IV d'esquena' (1818)

Per què el pintor francès es va atrevir a pintar el monarca espanyol, que l’havia acollit a la seva cort, d’esquena? Busquem les pistes per comprendre un dels retrats més curiosos de la història de l’art
'El sembrador'
Sàpiens 262

Van Gogh: 'El sembrador' (1888)

Aquesta obra mestra de l’impressionisme, que ha captivat des de sempre els amants de la història de l’art, va estar d’actualitat ara fa un any, quan un grup d’ecologistes li van llançar sopa de verdures. Per sort, el llenç estava protegit per un vidre
'Adam i Eva', de Suzanne Valadon
Sàpiens 261

Suzanne Valadon: 'Adam i Eva' (1909)

Aquesta artista no ha passat a la història com ho han fet els seus companys postimpressionistes, però les seves obres i la seva personalitat van enamorar figures com el compositor Erik Satie o el pintor Toulouse-Lautrec
'Gos semienfonsat', de Francisco de Goya
Sàpiens 260

Francisco de Goya: 'Gos semienfonsat' (1823)

Enmig de les famoses pintures negres de Goya, un gos treu el cap. La senzillesa d’aquesta obra sempre ha descol·locat els crítics del pintor, que n’han fet diverses interpretacions