OFERTA ESPECIAL -45%
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any d'un descompte únic!
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any d'un descompte únic!
Preguntes i respostes

Què hauria passat si la hispànica Armada Invencible hagués ocupat Anglaterra?

Si les hipòtesis de Felip II haguessin estat encertades, la monarquia hispànica hauria gaudit de l’hegemonia europea i Isabel Clara Eugènia hauria estat reina d’Anglaterra

Agustí Alcoberro
1 El fet històric: Anglaterra derrota l’Armada Invencible
'Derrota de l'Armada Invencible', de Philippe-Jacques de Loutherbourg
'Derrota de l'Armada Invencible', de Philippe-Jacques de Loutherbourg Wikimedia Commons

El 28 de maig del 1588, una armada de 130 vaixells i 30.000 homes va salpar de Lisboa rumb a Anglaterra. La historiografia anglesa l’ha anomenat, amb sornegueria, l’’Armada Invencible’. El seu objectiu era ocupar Anglaterra i proclamar-hi reina Isabel Clara Eugènia, filla de Felip II. Però la flota hispànica va ser derrotada a l’agost i va haver d’emprendre una penosa retirada vers el nord, tot circumval·lant les illes Britàniques. Només en van retornar 76 vaixells.

2 La hipòtesi: si el pla de Felip II hagués funcionat, l’armada hauria ocupat Anglaterra i Isabel Clara Eugènia en seria la reina
Retrat d'Isabel Clara Eugènia, que hauria pogut ser la reina d'Anglaterra
Retrat d'Isabel Clara Eugènia, que hauria pogut ser la reina d'Anglaterra Wikimedia Commons

Imaginem-nos que totes les hipòtesis del pla de Felip II haguessin funcionat. L’armada hauria contactat a les costes de Flandes amb els terços, que constituïen el cos més poderós de l’exèrcit hispànic. Aquesta conjunció de forces hauria ocupat Anglaterra amb el suport dels catòlics anglesos i d’una revolta generalitzada a Irlanda. Isabel Clara Eugènia hauria estat proclamada reina d’Anglaterra i Felip II hauria assolit el cim del seu poder.

3 El desenllaç: Isabel Clara Eugènia hauria recatolitzat les illes Britàniques i Felip II hauria dominat Europa
Felip II, el 'rei Prudent', podria haver dominat Europa si el seu pla hagués resultat exitós
Felip II, el 'rei Prudent', podria haver dominat Europa si el seu pla hagués resultat exitós Wikimedia Commons

Amb l’ocupació d’Anglaterra, la nova reina, Isabel Clara Eugènia, s’hauria envoltat dels sectors catòlics de la noblesa i hauria reprès el procés de recatolització que ja havia assajat, anys enrere, Maria Tudor (1553-1558). Les mesures destinades a integrar en el nou règim els sectors més moderats i possibilistes del regne haurien anat acompanyades d’una cruenta repressió contra els anglicans radicals i els calvinistes. L’Església hauria estat dràsticament depurada, i Elisabet I hauria estat executada, com ho havia estat, sota el seu poder, la reina escocesa Maria Stuart un any abans. Amb una hàbil combinació de concessions i mà dura, el nou règim hauria pogut consolidar-se, si més no a curt o a mitjà termini. Per contra, la noblesa escocesa, de religió calvinista, hauria trencat els lligams amb l’Anglaterra catòlica. No és clar, però, que la catòlica Irlanda hagués pogut superar l’estatus colonial en què es trobava sotmesa des de l’edat mitjana.

La integració d’Anglaterra en l’òrbita de la monarquia hispànica hauria perjudicat clarament els enemics de Felip II. Les Províncies Unides dels Països Baixos haurien perdut el seu millor aliat. Amb l’obertura del canal de la Mànega a les flotes espanyoles, els terços no haurien tardat gaire temps a esclafar la revolta holandesa, des d’un punt de vista militar. En aquest cas, però, la identitat nacional neerlandesa i la identificació amb la causa calvinista -a més del profunt sentiment antiespanyol- es trobaven ja massa estesos. L’ocupació de les Províncies Unides només s’hauria pogut sustentar sobre un règim de terror militar. Tard o d’hora, els desigs independentistes reapareixerien. Holanda seria, per a la monarquia hispànica, una mena de càncer permanent.

Hegemonia hispànica

A França, que vivia en un estat continuat de guerra civil entre catòlics i calvinistes, la ‘pax hispanica’ hauria facilitat el triomf del bàndol catòlic, sota una dinastia pròpia. La nova França, endogalada per un cercle de territoris hispànics que Anglaterra hauria tancat definitivament, no s’hauria trobat en condicions de disputar l’hegemonia hispànica a Europa durant força temps.

En definitiva, Felip II s’hauria erigit en el gran vencedor dels diversos conflictes europeus. Després de l’ocupació de Portugal (1580), que va possibilitar l’obtenció d’un imperi vastíssim i complementari al que els seus avantpassats havien creat a Amèrica, la invasió d’Anglaterra i la submissió de la rebel Holanda li haurien garantit el domini dels oceans i l’hegemonia al continent europeu. Però, coneixent la psicologia del ‘rei Prudent’, no sembla gaire probable esperar que aquesta posició de força l’hagués portat a mantenir una actitud més tolerant en els seus propis regnes. La Contrareforma s’hauria imposat en qualsevol cas, la revolta d’Aragó (1591-1592) hauria estat esclafada d’una manera fins i tot més contundent i definitiva, i en la bugada el nostre país també hi hauria perdut alguns llençols.

Subscriu-t'hi

Portada del número 259 de SÀPIENS (octubre 2023)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

SUBSCRIU-T'HI​

Comentaris

Portada del número 259 de SÀPIENS (octubre 2023)

Els catalans de Felip V

Descobrim qui van ser els homes de negocis més importants de la Catalunya borbònica

ESCULL LA TEVA OFERTA I SUBSCRIU-T’HI AVUI MATEIX!

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

 
Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per recopilar informació amb una finalitat tècnica. No es guarden ni cedeixen les dades de caràcter personal de ningú sense el seu consentiment. Igualment, s'informa que aquest lloc web disposa d'enllaços a llocs web de tercers amb polítiques de privacitat alienes a Abacus. Més informació Accepto