OFERTA ESPECIAL -45%
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any d'un descompte únic!
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any d'un descompte únic!
Preguntes i respostes

Stendhal va ser el primer turista que va visitar Catalunya?

L'escriptor francès va recollir les seves impressions sobre els catalans i Barcelona a ‘Memòries d'un turista'

Jordi Mata
Dos retrats de Stendhal
Dos retrats de Stendhal Wikimedia Commons

Stendhal (1783-1842), escriptor francès i viatger impenitent, va fer un parell d'escapades a Barcelona. La primera, el 1829, va acabar quan el capità general de Catalunya, l'absolutista i paranoic comte d'Espanya, el va expulsar per liberal. La segona, el setembre del 1837, va durar 24 hores i va incloure una estada a l'hotel Quatre Nacions, deixar-se encisar per la Rambla, detectar la tensió que llavors provocava la primera guerra Carlina i passar per Mataró, on es va esgarrifar per la pudor d'oli ranci del menjar que li van servir.

Fent-se ressò d'allò que li van dir, Stendhal escriuria posteriorment que Barcelona era una ciutat similar a Milà i la més bella d'Espanya després de Cadis, i que els catalans eren republicans i admiradors de Rousseau i que defensaven el proteccionisme per mantenir els privilegis del seu comerç. Aquestes i altres impressions les va recollir a ‘Memòries d'un turista' (1838), considerada per alguns l'obra en què s'inventa el mot turista i per uns altres un plagi que l'autor va cometre tot basant-se en els records transcrits per un altre viatger. Va ser Stendhal, d'acord amb el títol del llibre, el primer turista que va córrer per aquí?

Subscriu-t'hi

Portada del número 259 de SÀPIENS (octubre 2023)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

SUBSCRIU-T'HI​​​​​​​

Comentaris

Portada del número 259 de SÀPIENS (octubre 2023)

Els catalans de Felip V

Descobrim qui van ser els homes de negocis més importants de la Catalunya borbònica

ESCULL LA TEVA OFERTA I SUBSCRIU-T’HI AVUI MATEIX!

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

 
Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per recopilar informació amb una finalitat tècnica. No es guarden ni cedeixen les dades de caràcter personal de ningú sense el seu consentiment. Igualment, s'informa que aquest lloc web disposa d'enllaços a llocs web de tercers amb polítiques de privacitat alienes a Abacus. Més informació Accepto