Subscriu-t'hi
NO EREN BRUIXES. EREN DONES
Recuperem la memòria de totes les dones jutjades i executades per bruixeria, un crim inexistent. Signa el manifest
Recuperem la seva memòria. Signa el manifest
Actualitat

20 peces de l'exposició 'L'Enigma Iber. Arqueologia d'una civilització'

Fem una selecció dels objectes que es podran veure a la mostra del Museu d'Arqueologia de Catalunya

20 d'abril de 2021

Qui eren i d'on sorgiren els ibers? Com s'organitzaven territorialment i socialment? Com vivien? Quina llengua o llengües parlaven? Com es vestien? Per què i quan van desaparèixer? Aquestes són algunes de les moltes preguntes que es tracten a l'exposició L'Enigma Iber. Arqueologia d'una civilització, que pot veure's al Museu d'Arqueologia de Catalunya. Us en fem un tast parlant-vos de 20 peces que s'exposen a la mostra, unes peces que anirem publicant, cada dilluns, a partir d'avui, a aquest mateix article. 

1 Els exvots
Exvots
Exvots ArtWorkPhoto.eu

Els exvots són una forma d'expressió popular de la religiositat, un canal per dirigir-se a la divinitat i demanar o suplicar salut, fecunditat, prosperitat, l'èxit d’un viatge o negoci... Les figuretes de bronze que s'han trobat en alguns santuaris rupestres del sud-est són una font d'informació sobre la religió, la indumentària, l'ornamentació o l'armament.

Es tracta de petites figures –elaborades amb la tècnica de la cera perduda– d'homes, dones, nadons, genets o, fins i tot, parts del cos com cames, braços o mans, i animals. La varietat d'actituds és gran: alguns van vestits, d'altres nus, uns altres porten una ofrena a la mà... També trobem exvots en santuaris urbans, elaborats en terracota o bronze. A partir d'aquestes figuretes, els experts poden intuir aspectes relacionats amb el caràcter de les divinitats iberes.

A la imatge de sota es pot veure un exvot femení, una dama d'alt rang en actitud d'estar orant o fent una ofrena, amb les mans obertes i esteses. És de mida exagerada per ressaltar la petició a la divinitat. Porta un tocat alt o mitra cobert per una capa que li cau per darrere les espatlles. Sota la capa porta una túnica llarga sense mànigues amb una tira de tela que li creua la part superior del cos. Porta una torca espiraliforme al coll i dos discs a l'altura de les orelles, segons altres interpretacions.

exvotfemeni
Exvot femení / © ArtWorkPhoto.eu

2 Cap de griu
Cap de griu
Cap de griu Arxiu històric del Museu Arqueològic Provincial d'Alacant (MARQ)

El griu és una criatura mitològica que té la meitat superior del cos d'àguila i la posterior de lleó. De la peça original només es conserva el cap; presenta la boca oberta, li falta el pic característic de l’animal mitològic i en destaca la crinera definida per una estria a cada costat del cap. El cap devia formar part d’un conjunt escultòric funerari i podria haver coronat un pilar estela que senyalitzava una tomba d’un personatge destacat. Sobre els pilars tant se situaven animals reals com toros, o fantàstics com grius o esfinxs, relacionats amb el més enllà i amb la finalitat de salvaguardar la sepultura. Aquests monuments varen ser sistemàticament destruïts al segle IV aC, sense que se’n coneguin les causes.

Aquesta peça que s'exposa a la mostra L'Enigma Iber, del MAC, es va localitzar a la necròpolis de Cabezo Lucero, a Guardamar del Segura (País Valencià). És de pedra calcària i prové del Museu Arqueològic Provincial d'Alacant (MARQ).

3 El Tresor de Tivissa
El Tresor de Tivissa
El Tresor de Tivissa © Hugo Fernández

És una de les estrelles de l’exposició i, també, una de les peces més importants de la col·lecció del Museu d’Arqueologia de Catalunya des que hi va ingressar, el 1936. Localitzat fortuïtament l'any 1927 al jaciment de Castellet de Banyoles, al municipi de Tivissa (Ribera d’Ebre), està considerat el millor exemple d'orfebreria localitzat en territori ibèric. L’integren quatre patenes, onze vasos caliciformes, una petita cílix (copa per beure vi), un collaret i un braçalet en espiral acabat amb dos caps de serp, tots ells de plata i alguns amb detalls de plata daurada. Les peces estan datades d’entre el 250 i el 195 aC.

Les patenes i els vasos estarien vinculats al servei ritual del banquet. A la mateixa ciutat s’hi han localitzat altres amagatalls d’objectes valuosos, un fet que es pot relacionar amb la situació d’inestabilitat generada amb la Segona Guerra Púnica (218aC a 201 aC). Les peces més destacades del conjunt són les quatre fíales –del llop, dels peixos, de les quàdriques i del carnisser– amb una iconografia que sintetitza elements culturals pròpiament ibers amb d’altres d’àmbit mediterrani d’època hel·lenística, des de l’heroització de les elits al món del més enllà.

4 Genet que travessa l’enemic amb una llança
Aquest grup escultòric és un dels més impressionants de la cultura ibera
Aquest grup escultòric és un dels més impressionants de la cultura ibera

Aquest grup escultòric és un dels més impressionants de la cultura ibera. Destaquen la qualitat del treball i el moviment i dinamisme de les representacions.El vencedor és un genet que està dempeus davant del seu cavall i travessa amb una llança l’enemic vençut, que es troba caigut. El vencedor es protegeix el pit i l’espatlla amb un disc-cuirassa subjectat per corretges. A la mà esquerra porta un escut circular (caetra) i a la dreta la llança; un punyal amb beina li penja del cinturó. Les cames estan protegides per gamberes. Vesteix una túnica curta amb coll de pic cenyida per un cinturó i braçalets espiraliformes al braç.

L’enemic caigut conserva l’escut a la mà esquerra, mentre que la dreta la té immobilitzada pel peu del vencedor.

Subscriu-t'hi

Portada del número 230 del SÀPIENS (maig 2021)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

SUBSCRIU-T'HI​

Comentaris

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

Portada del número 230 del SÀPIENS (maig 2021)

La vida privada de Napoleó

Fill, germà, marit, pare... En el dos-centè aniversari de la seva mort desvelem com era l'home que hi ha rere el mite

ESCULL LA TEVA OFERTA I SUBSCRIU-T’HI AVUI MATEIX!

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis i, també, l'anàlisi dels hàbits de navegació dels usuaris. Si contineu navegant, accepteu la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per, si així ho desitja, impedir que aquestes siguin instal·lades en el seu disc dur, tot i que haurà de tenir en compte que aquesta acció podria ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web. Més informació Accepto