OFERTA ESPECIAL -45%
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any per poc més de 3 € al mes!
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any d'un descompte únic!
Catalunya

Sant Climent de Taüll: els punts imprescindibles

Les pintures de Sant Climent de Taüll són la icona del romànic català. Els originals es troben protegits al Museu Nacional d’Art de Catalunya, però, només amb una visita a la Vall de Boí, es comprèn la magnitud d’aquesta obra

Anna Sáez
1 Les pintures de l'absis central
Absis central de Sant Climent de Taüll, del mestre de Taüll
Absis central de Sant Climent de Taüll, del mestre de Taüll Wikimedia Commons

Fa prop d’un segle que és lluny del Pirineu, al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), però a l’església es pot gaudir d’un mapatge espectacular que el projecta al seu absis. Al davant del visitant apareixen unes lletres: “Ego sum lux mundi” (‘Jo sóc la llum del món’). Com per art de màgia, emergeix el Crist en majestat. I ho fa traç a traç. Cada detall, cada plec de la túnica, es crea davant nostre, com si ens l’estiguessin pintant en directe. A poc a poc, l’absis es va omplint d’àngels, apòstols i sants que cobren vida. Després, tots els elements ornamentals, les sanefes que ho enquadren tot. El resultat final és aclaparador. Des de fa uns quants anys es pot gaudir d’un mapping espectacular a l’interior de l’església que recrea les pintures murals.

2 El campanar
Sant Climent de Taüll
Sant Climent de Taüll Thinkstock

Des de dalt d’aquesta torre estilitzada es pot comprovar que el campanar de Sant Climent de Taüll està alineat amb els de Sant Joan de Boí i Santa Eulàlia d’Erill. De fet, els campanars eren torres de comunicació i de vigilància des de les quals es podien controlar tots els accessos a la vall, tant era que l’enemic arribés des de la Ribagorça, com des de l’Aran o el Pallars.

Els tres campanars eren en origen molt similars, si bé el de Sant Joan va haver de ser refet en època posterior i no ha arribat tan esvelt com els seus germans de pedra als nostres temps. Tant el de Sant Climent com el de Santa Eulàlia tenen sis pisos. A Erill es va aconseguir erigir la torre amb totes les finestres geminades, però a Taüll, que és anterior, es va haver d’anar equilibrant el pes. A la primera planta, hi ha una sola obertura estreta i, a mesura que es guanya altura, les finestres es van fent més amples.

3 Les talles originals que encara es conserven
A l’església es conserven tres talles originals que daten dels segles XII i XIII
A l’església es conserven tres talles originals que daten dels segles XII i XIII © Eloi Maduell Malymodes / Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya

A l’església es conserven tres talles originals que daten dels segles XII i XIII. Es tracta d’un Crist a la creu, una marededéu i un Crist salvador. Les tres obres estan exposades al públic a la mateixa església, on també hi ha restes de pintura original del mestre de Taüll, com l’escena de Caín matant Abel, original del 1123.

4 L'exterior
Església de Sant Climent de Taüll
Església de Sant Climent de Taüll Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya

A més de visitar el petit cementiri, cal donar el tomb al temple per veure de fit a fit els tres absis magnífics, ornamentats amb diferents motius d’influència llombarda. També s’han de buscar restes de color vermell amagades entre els carreus exteriors del temple. Són els vestigis de quan l’església estava pintada també per fora. Aquest color roig que ha sobreviscut prop de 900 anys és encara visible als pisos superiors de la torre i a la finestra principal de l’absis central. Una visita a Sant Joan de Boí ens ajudarà a entendre com era Sant Climent al segle XII. Res de pedra vista: les esglésies estaven arrebossades i pintades.

5 La resta de temples del conjunt romànic de la Vall de Boí

El 30 de novembre de l’any 2000, la Unesco va declarar patrimoni de la humanitat tot el conjunt que formen Sant Climent i Santa Maria de Taüll, Sant Joan de Boí, Santa Eulàlia d’Erill la Vall, Sant Feliu de Barruera, la Nativitat de Durro, Santa Maria de Cardet, l’Assumpció de Cóll i l’ermita de Sant Quirc de Durro.

A Erill la Vall, a banda de trobar-hi el campanar més esvelt de tota la vall, hi ha el Centre del Romànic, que té una doble funció. D’una banda, és on es poden comprar entrades per visitar les esglésies, adquirir informació pràctica d’horaris i serveis de guies... De l’altra, funciona com un museu interactiu pensat, sobretot, per als més petits de la família, que descobriran què era el romànic i com treballaven els pintors i els arquitectes a l’edat mitjana.

Subscriu-t'hi

Portada del número 261 de SÀPIENS (desembre 2023)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

SUBSCRIU-T'HI​

Comentaris

Portada del número 261 de SÀPIENS (desembre 2023)

L'assassinat de Carrero Blanco

L'atemptat que va condicionar la Transició

ESCULL LA TEVA OFERTA I SUBSCRIU-T’HI AVUI MATEIX!

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

 
Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per recopilar informació amb una finalitat tècnica. No es guarden ni cedeixen les dades de caràcter personal de ningú sense el seu consentiment. Igualment, s'informa que aquest lloc web disposa d'enllaços a llocs web de tercers amb polítiques de privacitat alienes a Abacus. Més informació Accepto