Els 'castrati': el preu per triomfar amb una veu contra natura

Van ser mutilats. Van haver de renunciar a una vida sexual normal i a tenir descendència. I van haver de suportar els inconvenients físics de la castració. Tot per cantar d'una determinada manera. Durant els segles XVII i XVIII, amb l'esclat de l'òpera i del barroc, els castrats es convertiren en els ídols dels escenaris italians.

La música barroca precisava unes exhibicions vocals que només els castrats podien fer. A la imatge, el compositor Pagliardi, el violinista Bitti i el castrat Francesco de Castris, el 1681
La música barroca precisava unes exhibicions vocals que només els castrats podien fer. A la imatge, el compositor Pagliardi, el violinista Bitti i el castrat Francesco de Castris, el 1681 Wikimedia Commons
Quin home és capaç de fer-se castrar per poder cantar? No és difícil de pronosticar que, si avui dia féssim aquesta pregunta, ens costaria molt de trobar algú que estigués interessat en l’oferta. En canvi, durant els segles XVII i XVIII, arribar a ser un gran castrat no era només una opció intentada i desitjada per a molts, sinó reservada només a uns pocs escollits que esdevenien autèntics líders socials, admirats i gairebé divinitzats com a éssers superiors a la