Subscriu-t'hi
OFERTA ESPECIAL -16%
Subscriu-te ara i gaudeix de tot un any amb un descompte únic!
Subscriu-te ara i gaudeix de tot un any amb un descompte únic!
Personatges

Gustave Courbet, el pintor arrogant amant de l'escàndol

El pintor francès, que sovint vorejava l’excentricitat, es va caracteritzar per retratar la societat de l’època, i en especial el treball i la misèria dels desfavorits

Montse Armengol
'L'home desesperat' (1841), autoretrat de Gustave Courbet
'L'home desesperat' (1841), autoretrat de Gustave Courbet Wikimedia Commons

Ja al segle XV, Cosme de Mèdici va sentenciar: “Cada pintor es pinta a ell mateix”. Observant aquest autoretrat d’un Courbet angoixat, amb els ulls esbatanats i amb un crit suspès, podríem afirmar que el pintor era un boig? Segurament Cosme es referia a detalls subtils, des de la forma de les pinzellades fins a la tria dels colors, que ens permeten endevinar trets de la psicologia dels pintors. En canvi, Courbet aquí no pot ser més explícit i es pinta en plena crisi personal. Quina és la seva intenció?

Courbet es va caracteritzar per retratar la societat de l’època, i en especial el treball i la misèria dels desfavorits. És cert que sovint vorejava l’excentricitat, però pintava des de l’observació de la realitat i la denúncia social, i no pas des de la bogeria. Provocava des de la lucidesa. D’altra banda, Courbet era amant de l’escàndol, un home arrogant i pagat de si mateix que buscava el protagonisme. Sabia que molts artistes com Grünewald, Dürer, Goya o el seu estimat Rembrandt havien patit episodis de desequilibris mentals, crònics o transitoris, que quedaven plasmats en la seva obra, que sembla així més intensa i autèntica. Tots ells conformen el mite del geni boig –un arquetip que coneixem millor amb els exemples de Van Gogh, Münch o Dalí. Potser Courbet volia formar part del club?

No sabrem mai del cert si aquest home que ens observa –o potser es mira al mirall?–, que ens inquieta i ens trasbalsa és un retrat sincer o no és més que la rebequeria d’un jove artista rebel, l’exaltació teatral de l’eco del pintor.

Subscriu-t'hi

Portada del número 235 de SÀPIENS (octubre 2021)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

Subscriu-t'hi

Comentaris

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

 
Portada del número 235 de SÀPIENS (octubre 2021)

Els nens de Wad-Ras

Investigació SÀPIENS: recuperem la història d’un equip d’educadors que el 1970 va transformar la vida dels menors interns al reformatori

ESCULL LA TEVA OFERTA I SUBSCRIU-T’HI AVUI MATEIX!

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

 
Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per recopilar informació amb una finalitat tècnica. No es guarden ni cedeixen les dades de caràcter personal de ningú sense el seu consentiment. Igualment, s'informa que aquest lloc web disposa d'enllaços a llocs web de tercers amb polítiques de privacitat alienes a Som *. Més informació Accepto