OFERTA ESPECIAL -40%
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any d'un descompte únic!
Subscriu-t'hi ara i gaudeix de tot un any d'un descompte únic!
Personatges

L'escandalós 'dinar' d'Édouard Manet

La dona nua acompanyada de bohemis va incomodar un públic acostumat als paisatges i a escenes religioses o bèl·liques

Montse Armengol
'El dinar campestre', d'Édouard Manet
'El dinar campestre', d'Édouard Manet

Quan aquesta obra es va exhibir a París el 1863 sota el títol 'Le Déjeuner sur l'herbe' ('El dinar sobre l'herba'), ningú no sabia com reaccionar. El públic estava acostumat als paisatges i a les escenes religioses o bèl·liques, i ‘Le Déjeuner sur l'herbe' trencava totes les normes, tant pel que fa al tema —impossible d'encasellar en cap dels gèneres establerts— com pel que fa a les dimensions —un format massa gran, reservat per a les pintures històriques— i l'estil —amb pinzellades ben visibles que donaven un aspecte de quadre inacabat.

El que més destaca, però, era l'actitud de la figura femenina, aquesta dona nua acompanyada de bohemis, el que torbava els parisencs. De seguida va córrer la veu de la presència, al Saló dels Refusats, d'un quadre obscè, provocatiu i impertinent, i riuades de gent hi acudien a mofar-se d'una obra que no podien entendre perquè trencava tots els esquemes —fet i fet, la sala tenia aquesta finalitat: exposar a l'escarni els quadres ‘mediocres' que no mereixien un lloc al Saló Oficial.

Molts homes de classe alta que hi acudien amb la muller del bracet es devien sentir incomodats per la mirada directa d'aquesta dona que els recordava la prostituta habitual. Manet no pinta una nimfa ingènua, sinó una dona moderna que s'exhibeix sense cap rubor. Amb ella atacava la doble moral de la societat de l'època, alhora que passava a la història com el pare de la pintura moderna.

Subscriu-t'hi

Portada del número 244 de SÀPIENS (juliol 2022)

Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a SÀPIENS (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos, cada mes, al teu quiosc.

Volem créixer i volem fer-ho amb tu!

Subscriu-t'hi

Comentaris

Portada del número 244 de SÀPIENS (juliol 2022)

Com el canvi climàtic va fer caure Roma

Les últimes investigacions sobre el declivi de l'imperi romà

ESCULL LA TEVA OFERTA I SUBSCRIU-T’HI AVUI MATEIX!

Subscriu-t'hi

Números endarrerits

En vols més?

Inscriu-te al newsletter de SÀPIENS i uneix-te a la nostra família. Ja som més de 26.000

 
Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per recopilar informació amb una finalitat tècnica. No es guarden ni cedeixen les dades de caràcter personal de ningú sense el seu consentiment. Igualment, s'informa que aquest lloc web disposa d'enllaços a llocs web de tercers amb polítiques de privacitat alienes a Abacus. Més informació Accepto