El jutjat dóna 20 dies a la Generalitat per preparar el trasllat de les pintures de Sixena

Els informes científics adverteixen del risc de moure els murals instal·lats al MNAC

Sala capitular del MNAC, on s'exposen les pintures de Sixena -  MNAC
Sala capitular del MNAC, on s'exposen les pintures de Sixena - MNAC
3 de novembre del 2016
Autor
Francina Fortuny
El conflicte per les obres d'art del monestir de Sixena continua. El jutjat de primera instància d'Osca demana l'execució de la sentència que obliga la Generalitat i el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) a tornar les pintures murals rescatades del monestir de Santa Maria de Sixena en un incendi el 1936.

Es tracta de murals d'època romànica del segle XIII. Va ser Josep Guadiol, historiador d'art i responsable del salvament del patrimoni durant la Guerra Civil, qui el 1936 va iniciar una campanya per arrencar les pintures i salvar-les d'un incendi provocat per anarquistes. Durant la postguerra van ser restaurades, i el 1960 es van traslladar les restes que quedaven per evitar-ne el deteriorament. Les pintures van ser traslladades per funcionaris de la Generalitat Republicana, que també es van encarregar de restaurar-les.

El jutjat ha donat 20 dies a la Generalitat per realitzar un informe de com es procedirà a retirar les pintures del MNAC. Per altra banda, ha donat 10 dies a la Diputació d'Aragó per enllestir la sala capitular del monestir on s'exposarien les pintures. El govern d'Aragó està d'acord amb la decisió de la magistrada i afirma que el monestir està preparat i en condicions per rebre les obres.

Davant aquesta situació, el conseller de Cultura de la Generalitat, Santi Vila, assegura que seria un atemptat cultural traslladar les obres d'art, ja que es poden fer malbé a causa del seu estat actual. "No permetré que surtin del MNAC sota cap circumstància", ha afirmat. Amb tota aquesta polèmica, algunes autoritats científiques també han confirmat el risc que suposaria moure les pintures. Experts de la UB, la UAB i el CSIC mostren informes desfavorables que expliquen que el moviment de les obres d'art podria activar microorganismes que en provocarien el deteriorament.