Barcelona-Mataró: la primera línia de ferrocarril de la Península

L'estrena de la primera línia peninsular de ferrocarril el 28 d’octubre del 1848 va ser un esdeveniment de gran magnitud. Aquella locomotora que xiulava i treia fum, i que per a alguns estava endimoniada, no solament va revolucionar el món del transport sinó també els costums dels barcelonins i la vida quotidiana als pobles de la costa del Maresme

Accionistes, enginyers i personal de l’empresa ferroviària, la Companyia del Camí de Ferro, retratats amb la locomotora número 12
Accionistes, enginyers i personal de l’empresa ferroviària, la Companyia del Camí de Ferro, retratats amb la locomotora número 12 Wikimedia Commons
Autor
Maria Coll
Maria Coll
Pocs minuts abans de les nou del matí, l’estació aixecada a la porta de Sant Car- les de Barcelona, just al solar on avui hi ha l’Es- tació de França, ja era plena de gom a gom. Les pluges de la nit anterior no havien fet desdir aquells curiosos que volien veure de prop com era i com avançava un tren, invent revolucionari que els diaris havien comparat amb l’aparició de la impremta. Entre la multitud, destacaven els nou-cents passatgers que aquell dia històric, 28